Facebook eksploderer i Danmark nye medier

Danskerne halter stadig bagefter, når det kommer til udbredelsen af det sociale online-netværk, Facebook. Men hver eneste dag opretter flere end 1.600 danskere en ny profil.

Facebook er ved at blive internettet nye stjerne. Ikke kun i engelsktalende lande som USA, Storbritannien og Canada. Men også blandt danskerne, som på det seneste har taget det social online-netværk til sig med lynets hast. På tre måneder er antallet af brugere steget med 400 pct. Og alene i den seneste måned er der kommet flere end 50.000 nye profiler til.

Den 11. oktober i år havde 68.156 danskere således oprettet en profil på Facebook, mens tallet var steget til 120.922 den 5. november, viser en ny optælling fra Lisbeth Klastrup, der er lektor ved IT-Universitet i København.

Hun betegner væksten som eksplosiv og tegner samtidig et billede af en ny stor konkurrent til netværket Myspace, som ellers hidtil har været dominerende på markedet.

»Brugerne bevæger sig fra det ene netværk til det andet for at genopbygge deres netværk af venner. Man flytter sig derfor gerne fra Myspace til Facebook. Det gælder især for den voksne del af befolkningen, som efterhånden kan se fordelen i et være tilknyttet et forum, hvor man både kan agere professionelt og socialt,« siger Lisbeth Klastrup, der forsker i digitale medier. Hun understreger, at Facebook samtidig opfylder nogle ønsker og behov hos en delvis ny gruppe brugere, som andre netværkssites ikke er i stand til. I øjeblikket opretter flere end 1.600 danskere hver dag en ny profil på Facebook, som ifølge eksperter vokser tre gange så hurtigt som rivalerne fra Myspace.

Danmark bagefter
Danskerne når imidlertid ikke vores nordiske naboer til sokkeholderne, når det kommer til mængden af profiler på det nye internetbaserede sociale flagskib.

Ifølge Lisbeth Klastrups beregninger fra den 12. oktober i år, havde 8 pct. af den norske befolkning en profil. Blandt svenskerne var det tilsvarende tal 5,3 pct., mens andelen hos danskerne kun lå på 1,2 pct.

Men for Jacob Linaa Jensen, der er adjunkt på institut for informations- og medievidenskab ved Aarhus Universitet, er det kun er spørgsmål om tid, før udbredelsen herhjemme når samme niveau som i Norge og Sverige.

»Danskerne har tradition for at være meget optaget af små dedikerede fællesskaber på nettet inden for eksempelvis politik, sundhed eller elektronik, mens de mere brede sociale netværk har været længere om at vinde indpas hos den veluddannede, voksne del af befolkningen. Det hul formår Facebook tilsyneladende at fylde ud nu,« vurderer Jacob Linaa Jensen, der til dagligt forsker i sociale fællesskaber på internettet.

BRANCHENYT
Læs også