Ledelse er ikke en solopræstation Kåring

Årets Leder har ikke fortjent prisen - siger han selv. Men den 49-årige Nils Smedegaard Andersen benytter lejligheden til at takke sine tidligere kolleger, erkende reklamens magt og understrege, at ledelse kræver øvelse.

En god leder har en vision og evnen til at få andre til at dele den. Og han eller hun forstår, at man skal brænde for noget, der er større end én selv.

Så vidt lyder karakteristikken på god ledelse fra den nye mand i spidsen for A.P. Møller - Mærsk.

Men skønt den 49-årige Nils Smedegaard Andersen i går blev kåret til Årets Leder 2007, er han selv den første til ydmygt at erkende, at ledelse som disciplin ikke er en af hans medfødte kompetencer.

»Organisationsteori burde være forbudt for børn. Fordi det kræver en vis modenhed at forholde sig til. For mig personligt har det da også været en del af en modningsproces at få mere fokus på, at mennesker er afgørende,« sagde Nils Smedegaard Andersen kort efter, at han var blevet begravet med både maleri i neonfarver, blomster og ros fra Ledernes Hovedorganisation, som i går for 6. år i træk kårede Årets Leder.

»Mit udgangspunkt oprindelig var ikke ledelse som sådan. Det var: Hvad skal vi nå? Hvordan kommer vi derhen?« lød det ærligt fra Nils Smedegaard Andersen, som åbent erkender, at kolleger og medarbejdere undervejs har lært ham, at »det vigtigste er at kunne lede mennesker, for forretningen kører ikke uden«.

Det vigtige hold
Den nye Mærsk-chef lægger da heller ikke skjul på, at uden et hold bag sig kan ingen drømme om at blive hverken Årets Leder - eller blot leder.

»Som leder skal man brænde for noget større end én selv. Som leder er du blot et instrument, og det er vigtigt at ville lære og blive bedre hver dag. Det samme forventer vi af vores virksomheder,« sagde Nils Smedegaard Andersen, der flere gange takkede sine tidligere kolleger hos Carlsberg.

Også selv om han er helt på det rene med, at medlemmerne af Ledernes Hovedorganisation formentlig i høj grad har valgt ham, fordi han nu først og fremmest er kendt som manden, der står i spidsen for A.P. Møller - Mærsk.

»Nu kommer jeg jo fra forbrugsvarer, så jeg ved, at omtale sælger. Og der er da ingen tvivl om, at denne pris er en afspejling af den positive omtale, der har været i medierne i længere tid, og ikke som sådan henfører til det, jeg har gjort,« sagde Nils Smedegaard Andersen og tilføjede:

»I denne forbindelse har mit nye job da noget med det at gøre. Men det hører jo med. For mig er det afgørende, at dette er en måde at takke mit team hos Carlsberg på.«

Derfor kom han iført det nu noget nær obligatoriske Mærsk-slips med lyseblå stjerner på mørk baggrund. Og derfor sagde han tak. Men ikke uden en portion ydmyghed og et vist forbehold. Først og fremmest fordi ledelse aldrig er en solopræstation. Eller som han sluttede sin takketale:

»Prisen er ufortjent. Men nu har I givet den til én: Så kan I alle sammen få den.«

BRANCHENYT
Læs også