Køb den før professoren

”Modstillinger i organisations- og ledelsesteori” er en sikker sællert, når pensumlisterne skal skrues sammen på handelshøjskoler og andre steder, hvor der undervises i ledelse.

Modstillinger i organisations-

og ledelsesteori

James Høpner, Thorkild B. Jørgensen,

Torben Andersen og Henrik B. Sørensen

Academica

202 sider

275 kr.

Underholdningsværdi:

[x] [x] [x] [x] [x]

Praktisk værdi:


Det er den helt perfekte pensumbog. Den har alle de ting, som skal være med i en bog, der skal give et overblik over ledelsesteorierne på alle felter.

Og hvis din underviser ikke har den på pensumlisten, skal du købe den selv. Den bør være obligatorisk litteratur. Så enkelt kan det siges.

Det er en god blanding af de klassiske teoretikere og nyere forskning på området, og derfor kan bogen også fungere som ”bluffers guide” til dem, der ikke gider læse alle de tunge bøger, som findes i den lange og udførlige litteraturliste.

De fire forfattere har en mangeårig tilknytning til undervisningsmiljøet, og her har de fingeren på pulsen.

Det er måske også der, at det er gået galt. Forfatterne er et produkt af det miljø.

Titlen på bogen leder tankerne i retning af 1970'erne mørke tv-stunder, hvor finsk eller dansk eksperimentalteater var hvad der blev sendt i primetime, hvor familien skulle hygge sig med de mokkafarvede kaffekopper.

Kald den noget mere interessant. Heldigvis er der hjælp på bagsiden af bogen, hvor læseren kan få forklaret det bedre. Desværre er det som en Trabant på en autobahn med fri hastighed. Man kommer ned i tempo, og hvis man udelukkende skal købe bogen med udgangspunkt i omslaget, så vil det kun være tvangslæserne, der køber den.

*

Forordet får sat verden på plads og fortæller som sædvanligt, hvad bogen skal bruges til. Indledningen får hele organisationsområdet på plads. På side 12 findes moderfiguren, som kommer til at fungere som fundament for resten af bogen. Alle paradigmerne og alt den teoretiske snak, som findes i enhver handelshøjskoleopgave bliver liret af på de efterfølgende sider.

Det er en hård kamp at komme gennem de sider. Det er lidt svært at forholde sig, når hverdagene er mere pragmatiske end den lidt verdensfjerne videnskabsteoretiske diskussion, som udfolder sig her. Først dernæst kommer der en gennemgang af strukturen på bogen. Et svagt øjeblik er jeg ved at finde censorens røde pen frem og tænker på, om det nu er en opgave, der skal have karakter efter den nye eller den gamle karakterskala.

Det to efterfølgende hovedafsnit har overskrifterne; ”Modstillinger som dikotomier - teorier som hinandens modsætning” og ”Modstillinger som dualiteter - teorier som hinandens forudsætninger”. Så er der behov for at skylle det hele ned med en kold cola for at komme lidt ovenpå ingen.

Normalt skal en overskrift altid være noget, der trækker til truget for at læse hele artiklen. Her virker overskrifterne nærmest frastødende og det er kun virkelige nørder, der gider læse videre. Til gengæld er belønninger der for dem, der kan klare overskrifterne. Sproget gennem det meste af bogen er dog klart og letlæst. Det havde også været meget passende med nogle eksempler drysset ud over bogen med en lind hånd. Der er næsten intet, som kan knytte praksis til bogen. Men det er heller ikke bogens formål, da de fire forfattere meget hurtigt toner klart flag, at her er der tale om en teoribog. Selvom bogen selv peger på, at den er beregnet til praktikkerne, så vil de, der køber bogen for at få noget inspiration til dagligdagen, få en skuffelse. Det er den for teoretisk til. Men til undervisningsbrug er bogen ikke mindre end fremragende.

Køb den før din professor.

..

BRANCHENYT
Læs også