Skab mening i arbejdslivet

ledelse Et stærkt tilhørsforhold og følelsen af, at ens job er meningsfuldt, holder medarbejdere fast på arbejdspladsen. Benzinselskabet Q8 har sendt 250 medarbejdere til USA for at lære om korpsånd fra en ekspert - Walt Disney Company.

Mennesker søger efter mening i livet.

Det er ifølge ledelsesekspert Anders Drejer, professor i strategi og forretningsledelse fra Handelshøjskolen, Aarhus Universitet, den simple forklaring på, at det kan betale sig for virksomheder at give deres medarbejdere følelsen af, at de er en del af organisationen og fællesskabet.

»I en tid hvor lønforhold osv. ligger på et rimeligt niveau, ønsker vi alle, at vores arbejdsliv giver mening,« siger han og påpeger, at vi herhjemme fremover meget oftere vil se, at virksomhederne satser på korpsånd og fælles værdier.

»Det er afgørende, at medarbejderne føler, at de hører til, hvis de skal blive på arbejdspladsen - det skaber mening og motivation i arbejdslivet,« siger Anders Drejer og understreger, at mange danske organisationer allerede er godt på vej.

En af dem er benzinselskabet Q8. I september sendte selskabet 250 medarbejdere, deraf alle landets forretningschefer, på skolebænken hos Walt Disney i USA for at samle inspiration og modtage træning fra den amerikanske salgs- og servicegigant.

Anders Drejer mener, at danske virksomheder har meget at lære af en organisation som Disney - irriterende men sandt, som han siger:

»Disney er nogle af de dygtigste i verden til at motivere sine medarbejdere. De skaber en imponerende korpsånd og motivation til noget så kedeligt som at holde kvalitetsstandarter, eksempelvis ved at etablere interne konkurrencer. Og så lykkedes det dem at få medarbejderne til at tro på, at kunderne er gæster«.

Han understreger, at satsningen er en god forretning for virksomhederne både ind- og udadtil, som har stor betydning såvel for konkurrencen om at rekruttere og fastholde medarbejdere som for resultatet på bundlinjen.

»Selvfølgelig gør virksomhederne ikke alt det her for deres medarbejderes blå øjnes skyld, men jeg ser det som en meget positiv tendens og en luksus, at der er ressourcer til at fokusere på medarbejderne og skabe en meningsfuld hverdag,« siger han.

Et godt bud
Hos Q8 mener man, at besøget hos Walt Disney er et godt bud på, hvordan man både engagerer sine ansatte og bliver god til at drive servicevirksomhed.

»Vi satser på at skille os positivt ud, og det er medarbejderne der skal gøre forskellen,« siger direktør for Q8 ServiceStationer, Jens Alstrup om projektet.

Det fem dage lange seminar i Walt Disney World var både ment som et skulderklap til de medarbejdere, der blev sendt af sted og en øjenåbner. Jens Alstrup havde selv været på besøg i Walt Disney World tidligere sammen med tre af Q8s distriktschefer og fik her oplevelsen af den tætte sammenhæng mellem virksomhedens systematik og den servicemæssige virkelighed i Disney.

»Jeg er fascineret af, at det bare virker: Der er så mange medarbejdere i Disney World, og masser af dem har arbejdsområder, som dybest set ikke er særlig interessante - på samme måde som arbejdsopgaverne også kan være på en servicestation. Men vi oplevede, at medarbejderne hos Disney det til trods var utrolig glade, entusiastiske og stolte af deres arbejde,« siger en begejstret Jens Alstrup.

På Q8s servicestationer har der været episoder med ansatte uden ansvarsfølelse og engagement i deres job, hvilket Jens Alstrup begrunder med, at arbejdet især i en tid med rekordlav arbejdsløshed har lav prestige.

Derfor er det afgørende for virksomheden at give de ansatte følelsen af selv at være en del af deres arbejdsplads. At invitere kædens forretningschefer med til Walt Disney World var en ahaoplevelse i forhold til, hvordan service kan fungere, som kursusdeltagerne efterfølgende har taget med sig hjem til inspiration i deres daglige ledelse.

For May Winkle Vestmark, der er forretningschef på Q8 Scheelsmindevej i Alborg, var det en stor faglig oplevelse at være i Walt Disney World og se, hvordan virksomheden behandler sine medarbejdere.

»Det var inspirerende at se, hvilken indlevelse og oplevelse Disney giver medarbejderne, og hvordan de tager imod det. Jeg kunne spejle mig i meget af det, som Walt Disney gør, for at medarbejderne skal være glade for at gå på arbejde og stolte af deres arbejdsplads,« siger May Winkle Vestmark.

Hun er optaget af personaleledelse i sin hverdag, og derfor var det motiverende for hende på træningsopholdet at blive bekræftet i, hvor vigtigt dette er. I dagligdagen lægger forretningschefen vægt på at fortælle sine medarbejdere, at deres arbejde er værdsat og give dem feedback. Hun mener, det er vigtigt at lade en positiv grundindstilling herske på servicestationen.

»Det giver nogle medarbejdere, som har sjælen med i deres arbejde og lyst til at give den hele armen,« siger May Winkle Vestmark.

»Målet er, at vores kunder oplever positive og glade medarbejdere og dermed har lyst til at komme igen.«

Hendes medarbejderne bliver derfor oplært til at hive det store smil frem, ønske en god dag eller weekend og huske at spørge til kundens hund, der var ved at blive kørt ned.

»De små personlige ting er vigtige at få med, for vores kunders hverdag skulle også gerne være en del af Q8-medarbejdernes hverdag,« siger May Winkle Vestmark.

Rollemodel
Rene Jørgensen er forretningschef for to Q8-servicestationer i det nordlige Århus. For ham er Disney en rollemodel på grund af sin kundeservice, hvor kunden opfattes som en gæst. Besøget i Disney World har inspireret ham til at arbejde med såkaldt aggressiv venlighed, hvor medarbejderen er initiativtager og etablerer kontakt så snart kunden er trådt ind i Q8-butikken. På servicestationens har man gennem en årrække også arbejdet ud fra tankegangen, at medarbejderen træder ind på en scene, når han er i butikken - hvorfor der i baglokalet findes et spejl med påskriften ”Smil - du er på”.

»Selvfølgelig kan man altid klistre et smil i ansigtet, men meningen er, at det skal komme naturligt, fordi medarbejderne kan lide at gå på arbejde,« siger Rene Jørgensen.

Helheden af veltilrettelagte detaljer hos Disney, er det, der har gjort størst indtryk på ham. Hjemme i Århus arbejder forretningschefen på at opnå samme helhed i sin butik - intet er overladt til tilfældighederne, om det så drejer sig om en serviet til rundstykket eller standarten for rengøring.

»Min ambition er, at mine medarbejdere skal være stolte af deres arbejdsplads og føle sig som en del af Q8. Og det skulle så have den synergieffekt, at kunderne kan lide at komme i butikken og fortæller venner og bekendte om den, hvilket i sidste ende også udmønter sig på bundlinjen,« siger Rene Jørgensen med et smil.

BRANCHENYT
Læs også