Bilafgifter øger CO{-2}- forureningen miljø

Bilafgifterne gør energibesparende teknologier for dyre i Danmark og fører dermed til højere forurening end i resten af EU, siger ny analyse.

De Danske Bilimportører opfordrer politikerne til at omlægge bilafgifterne, således at miljøvenlige biler bliver billigere.

Det sker efter, at en analyse fra det økonomiske konsulentfirma Copenhagen Economics har vist, at de danske bilafgifter vil gøre det meget svært at sælge næste generationers miljørigtige biler herhjemme.

EU forventes ved årsskiftet at fremlægge et forslag til nye, skærpede CO -2 -krav, der allerede fra 2012 kan betyde, at nye biler højest må udlede 120-130 gram CO -2 pr. kørt kilometer.

I dag udleder nye biler i EU i gennemsnit 160 gram CO -2 pr. kilometer. For nye biler i Danmark er tallet lidt højere - så allerede i dag vælger danske bilkøbere mindre miljøvenlige biler, end bilkøberne i resten af Europa.

Men det bliver endnu værre.

For de kommende EU-krav til nye bilers CO -2 -udslip øger bilproducenternes udviklingsomkostninger og vil i gennemsnit gøre nye biler ca. 30.000 kr. dyrere før afgifter.

I Danmark tredobles denne merudgift på grund af vores afgiftssystem. Det vil gøre det meget svært at afsætte de nye og mere miljøvenlige biler herhjemme.

Det bliver relativt mere attraktivt at beholde den gamle bil - eller købe en nyere brugt bil, eventuelt fra udlandet, der er produceret før de nye CO -2 -krav fra EU træder i kraft.

Omlægning


Analysen fra Copenhagen Economics konkluderer, at det vil kræve en omlægning af bilafgifterne, hvis Danmark vil understøtte den kommende EU-lovgivning om nye bilers brændstoføkonomi.

I modsat fald får vi ikke den samme gavnlige effekt på CO -2 -udledningen af de nye EU-regler, som man får i andre EU-lande.

»Det er ærgerligt, at vi har en afgiftsstruktur, som står i vejen for miljøforbedringer på bilområdet,« siger adm. direktør Bent Mikkelsen, De Danske Bilimportører.

»Vi skal have omlagt bilafgifterne, så det klimavenlige valg belønnes, uanset hvilken teknologi der tages i brug. Det kan være hybridbiler, men også eksempelvis moderne dieselbiler med partikelfilter.«

BRANCHENYT
Læs også