Kort nyt

En af Danmarks ældste, flittigste og mest diskrete medieinstitutioner udpegede en ny topchef i den forløbne uge.

I forhold til det skrig og skrål, der omgiver udnævnelsen af chefer andetsteds i mediebranchen, var det helt forudsigeligt en afdæmpet affære, da nyhedsbureauet Ritzau præsenterede sin kommende chef.

Men selvom Ritzau måske ikke lige er den institution, der er mest kendt for at slå gækken løs, så må man da sige, at den ærværdige 141-årige slider med sit valg smed lidt af en lynkineser op under skørterne på mediebranchen.

Valget faldt nemlig ret så overraskende på Lars Vesterløkke, fhv. programdirektør i DR.

Overraskende var det af mindst to grunde.

For det første er Lars Vesterløkke en mand med knap to årtiers anciennitet i DR-systemet, en kapacitet, hvad angår de elektroniske medier, men altså ikke ligefrem det skrevne ords mand.

For det andet er det ikke just lovord, der er blevet udgydt over Lars Vesterløkkes hoved i forbindelse med besparelser og organisationsændringer hos DR det sidste trekvarte års tid. Der er nok mange som vil håbe, at Vesterløkke i fremtiden henholder sig til mere ortodokse ledelsesprincipper end i DR, hvor hans stort anlagte projekt med menneskechefer blev et spektakulært flop, der blev aflivet dage efter programdirektøren var ude af døren.

*
Chefskiftet kommer på et tidspunkt, da nyhedsbureau-institutionen uden nogen overdrivelse kan siges at befinde sig i et vadested.

Nyhedsbureauernes traditionelle opgave - at være først med det sidste og levere råstoffet til andre dele af mediebranchen - er under pres fra de mange netredaktioner, som i øjeblikket opruster voldsomt.

Det er i særdeles de generelle nyhedstjenester, som mærker de nye tider. Men også på finansnyt - hvor Ritzau driver tjenesten RB-Børsen - er konkurrencen stigende, bl.a. i form af svenske Direkt.

For Ritzau er denne udvikling dobbelt penibel, fordi konkurrenterne på nettet samtidig i vidt omfang er bureauets egne ejere - dagblade som Berlingske Tidende, Morgenavisen Jyllands-Posten, Politiken og en god snes andre interessenter - plus, siden begyndelsen af året, DR. Ikke en konstellation, som gør det nemt for bureauet at spille offensivt presfodbold.

*
Men Vesterløkkes DR-baggrund kan alligevel sagtens komme Ritzau til gavn, for multimedie-indhold, og i særdeleshed video, er det måske mest perspektivrige vækstområde for nyhedsbureauerne i den kommende tid.

Sidste år jog den tidligere TV 2 direktør, Per Mikael Jensen, en alvorlig skræk i livet på Ritzau, da han proklamerede, at hans station ville undersøge muligheden for at oprette et rivaliserende bureau. Der kom aldrig nogen bukser ud af det skind, men der er ingen tvivl om, at truslen fra TV 2, der jo har masser af videomateriale og store journalistiske ressourcer, er blevet taget alvorligt. Med en erfaren radio- og tv-mand ved roret kan Ritzau, der sidste år oprettede sin egen videotjeneste, nu arbejde på at lukke den flanke af.


BRANCHENYT
Læs også