Mikkel Hertz på blokken

Mikkel Hertz er kanalchef for nyhedskanalen TV 2 NEWS.

Hos TV 2 NEWS må I vel være glade for, at der er blevet udskrevet valg?

»Ja, vi har set frem til det. Det er selvfølgelig lidt dårlig timing for os, fordi vi skulle have indviet et nyt studie den 26. november, og det må vi udskyde. Men vi har helt entydigt kunnet aflæse valgkampen på seertallene. De ligger i snit 50 pct. over, hvad vi plejer at ligge på - og så bliver seerne hængende længere. Vi ligger på knap 350.000 daglige seere, hvor vi plejer at have ca. 240.000, og den gennemsnitlige seertid er gået op fra 18 minutter til lige knap en halv time.«

I er jo stadig under de seertal, I havde i februar, f.eks. under balladen om Ungdomshuset. Vil det løft NEWS oplever nu have en effekt, når valget først er overstået?

»Et folketingsvalg kan som begivenhed på en enkelt dag ikke slå Ungdomshuset eller en snestorm. Til gengæld har vi haft høje seertal hver dag siden valget blev udskrevet. Vi kravler langsomt opad. Hver gang ,der har været mange seere inde, falder vi selvfølgelig tilbage igen, men på et lidt højere niveau end før. Jeg hører NEWS omtalt flere og flere steder også her under valgkampen. Hvis vi laver en valgdækning, der er mere end hæderlig, så bliver det lidt talk of the town, og så tror jeg, at der er flere, som bliver nysgerrige og går ind og ser NEWS.«

I har snart været i gang et år. Kan I stadig holde dampen oppe?

»Ja, det synes jeg. De dage, hvor der ikke sker noget som helst, sidder vi og kigger lidt ud i luften, og synes livet er hårdt. Men så sker der noget, og så ruller vi igen. Vi er i gang med at se på hele sendefladen, og hvad vi kan gøre bedre, sjovere og smartere. Det bliver ikke nødvendigvis dramatiske omvæltninger, men drejer sig mere om at strukturere fladen bedre, så seerne ved, hvornår de kan forvente hvad.«

Hvad er jeres målsætning på seertals-fronten?

»Jeg vil gerne op over en million seere om ugen. Det bliver ikke de første tre måneder, men indenfor de næste 24 måneder.«

BRANCHENYT
Læs også