Rejsepolitik under pres

Dygtige medarbejderne kan ofte vælge og vrage mellem gode job. Mange vil have bedre komfort og mere fleksibilitet, når de rejser i firmaets tjeneste.

Alvorlig mangel på arbejdskraft lægger pres på virksomhedernes rejsepolitik. Mange kvalificerede medarbejdere kan vælge og vrage mellem gode job, og derfor stiller de større krav til komfort og fleksibilitet, hvis de skal rejse meget. Firmaets holdning til forretningsrejser kan derfor være afgørende for at fastholde og tiltrække de dygtigste medarbejdere.

Emnet er ømtåleligt i de fleste virksomheder, men der er flere eksempler på, at medarbejdere får skrevet ind i ansættelseskontrakten, at de skal flyve på businessclass, når flyveturen har en vis varighed.

Det hører til undtagelserne, at medarbejderne stiller specifikke krav, men omvendt kan en restriktiv og rigid rejsepolitik få gode kandidater til at vælge en anden virksomhed.

»Virksomhederne er nødt til at være fleksible og imødekomme medarbejdernes individuelle behov. Hvis man vil have de bedste medarbejdere, kan det ikke nytte at have en fastlåst rejsepolitik,« siger Emilie Stage, der er rekrutteringskonsulent hos Jobindex.

Hun fremhæver, at det ikke længere er særligt attraktivt eller interessant for medarbejdere at have masser af rejseaktivitet. Derfor skal vilkårene være i orden for dem, der gider.

»Udgangspunktet må være, at medarbejderen på rejse skal have det lige så godt som hjemme. Husk på, at rejsen tager tid både fra familien og fritiden samt fra arbejdspladsen og kollegerne. En rejse er ikke ferie. Det er nødvendigt for virksomheden, og det gavner forretningen,« konstaterer Emilie Stage.

Pas på med at underdrive

..

Læs også