Arla i nyt fremstød

Arla forsøger nu at trænge ind på markedet for mælk i Tyskland og Holland. Midlet er en mælk med længere holdbarhed.


I denne uge forlod de første distributionsbiler Hobro Mejericenter med en ny mælk til det tyske og hollandske marked. Der er tale om en såkaldt Extended Shelf Life (ESL) mælk, der kortvarigt varmes op til 120 grader. Derved opnås en holdbarhed på op til 21 dage, oplyser Arla.

Med den nye mælk udvides det potentielle marked for mælk fra Arla Foods, fordi mælken holder sig længere og derfor kan transporteres længere.

»Takket være den øgede holdbarhed kan vi afsætte mælk i hele Tyskland nu. Dermed melder vi os for alvor på banen som leverandør af hele mejerisortimentet,« siger Søren Meng Nordby, der har ansvaret for Arlas afsætning af drikkemælk til det europæiske marked.

Arla har siden 2006 afsat mælk til det nordlige Tyskland. Siden er en mindre mængde til det hollandske marked kommet til. Med lanceringen af ESL-mælk forventes det, at afsætningen af mælk til Tyskland og Holland kan øges til i første omgang omkring 30 mio. liter årligt, hvilket er næsten en fordobling i forhold til 2007.


BRANCHENYT
Læs også