Krise,hvilken krise?

Flow-tv, kaldes de i branche-jargonen, de store brede kanaler med lidt af hvert på menuen, som vi stort set alle er vokset op med.


Det er en medieform, som - afhængigt af hvem man lægger øre til - er på vej ud i en dyb krise, eller aldrig har haft det bedre.

Den optimistiske version har fået fornyet vind i sejlene de seneste uger, hvor de store danske tv-kanaler har vist, at de stadig er langt fra at lide strådøden.

Valgkampen op til folketingsvalget 13. november var en klar påmindelse om dette. For trods den megen snak om netmediernes gennembrud som politisk fænomen, så viste de tre hektiske uger, at der er langt igen før blogs og sociale medier som Facebook virkelig rykker rundt på masserne. I stedet blev det de ”gamle medier” i almindelighed, og de to store flow-tv kanaler, DR1 og TV 2, i særdeleshed, som løb med palmerne.

I de seneste par uger har de to så yderligere demonstreret, hvor gode de er til at holde taget i det brede publikum, når det drejer sig om underholdning og drama. Kvægtorvet spillede ud med ”Vild med dans,” hvor 1,8 mio. seere stillede ind på afgørelsen i midten af november. Ugen efter trumfede DR1 med hele 2,1 mio. seere til det sidste afsnit af ”Forbrydelsen.”

Selvom web-tv og digitale niche-kanaler altså er en udfordring, vælter de ikke flow-kæmperne af pinden, hverken i dag eller i morgen.

»De brede kanaler er en slags pendant til de store supermarkedskæder, som først og fremmest giver dig et bredt udvalg,« påpeger Maggie Brown, medieskribent hos den britiske avis Guardian.

Så ”krise, hvilken krise?” kan tv-markedets Bilka og Kvickly altså med nogen ret tillade sig at spørge.

*


..

Læs også