Etablerede medier prikker til Google

internet Google dominerer fuldstændig det danske marked for søgning på internettet og skovler stadig flere penge ind på annoncering. Søgning med vægt på det sociale og superlokale kan blive de etablerede mediers modstrategi.

Med et moderselskab, hvis markedsværdi har passeret de 1.000 mia. kr., og høje tocifrede vækstrater år efter år er søgemaskinen Google blevet en nøglespiller på mediamarkedet.

Ikke kun når annoncekagen skal skæres ude i den store verden, men også herhjemme.

Det amerikanske selskab oplyser ikke om størrelsen af indtægterne fra søgeords-annoncering i Danmark, men det anslåes, at omsætningen på søgeordsmarkedet når ca. en halv mia. kr. i år, og at broderparten lander hos Google.

»Google står for over 90 pct. af søgningerne i Danmark og taler med 75 pct. af Danmarks internet-befolkning på 4,3 mio.,« vurderer selskabets danske landechef Peter Friis.

Rivaler som Microsoft's MSN og danske Jubii har ikke kunnet stille stort op mod Googles fremmarch. De etablerede danske medier har hidtil også været tilbageholdende med at spille ud, bl.a. fordi Google er en så overvældende modstander.

»Det er hårdt at lancere en konkurrent til Google i størrelsesordenen én til én. De er fantastiske, når man skal søge på engelsk efter generiske begreber. Men søgning er jo mange ting,« siger Klaus Nyengaard, direktør for nye medier i JP/Politikens Hus.

For Googles dominans er ikke nødvendigvis lige så svær at udfordre på mere begrænsede felter. Konkurrencen til en ”omnibus-søgetjeneste” som Google kan for eksempel komme fra »dedikerede søgetjenester, der er fokuseret på nicher emnemæssigt eller geografisk,« påpeger Klaus Nyengaard. Her kan etablerede medier byde ind med tjenester, som udnytter deres styrker, f.eks. stor viden på et enkeltområde, eller et overlegent kendskab til lokale forhold.

»Hvis man kan lave noget, der baserer sig på lokale fordele, så kan det være en rigtig god idé,« siger Klaus Nyengaard.

Førende i Norden, hvad angår lokal søgning, er den norske mediekoncern Schibsted, som mener, at den har identificeret den flanke, hvor Google er mest sårbar.

Derfor har Schibsted pløjet over 300 mio. norske kr. ind i projekter på området, primært søgemaskinen Sesam.no.

»Vi skal ikke konkurrere med Google på deres betingelser, men på vores egne,« siger Mikal Rohde, vicepræsident for strategi hos Schibsted.

Den norske søgemaskine skiller sig ud fra Google, bl.a. ved at give en mere prominent placering til multimedie-indhold som blogs, billeder og net-tv.

Projektet er imidlertid endnu ikke blevet nogen større kommerciel succes, og Schibsted har ifølge norske medier nu skåret markant ned på sine investeringer på området.

Faldende priser på bl.a. udvikling og lagerplads på internettet betyder dog, at andre selskaber i dag kan gøre nordmændene kunsten efter til en væsentligt lavere pris.

»Det er langt billigere i dag end for tre år siden,« siger Mikal Rohde.

Schibsted vurderer også, at integrationen af sociale medier og søgning kan blive et seriøst modtræk til Googles dominans.

En lignende opfattelse lå formentlig bag Microsofts nylige milliard-investering i det sociale netværksmedie Facebook, som med mere end 50 mio. brugere udgør et meget attraktivt søgemarked.

Superlokal slagmark


..

Læs også