TDC-chef i krigshumør

Telia og Cybercitys kamp mod TDC's særlige rabatordning sker ikke for at hjælpe kunderne, mener TDC's topchef.

Netop som teleforligskredsen skal mødes med videnskabsminister Helge Sander (V) for at drøfte den omstridte sag om ulovlige TDC-rabatter, affyrer TDC's koncernchef, Jens Alder, en bredside mod ærkerivalerne Telia Danmark og Telenor Danmark, der ejer Sonofon, Tele2 og Cybercity.

Konkurrenterne er nemlig slet ikke interesseret i kundernes bedste, når de bekriger TDC's løsning, som hver måned sikrer fastnetkunder, som tillige bruger telefonforbindelsen til at koble sig på internettet, en rabat på 45 kr., lyder kritikken.

»Vi har en løsning, så kunderne får en direkte rabat. Umiddelbart ser det ikke ud til, at vores konkurrenter kæmper for en rabat til kunderne, men mere for selv at høste rabatten. I hvert fald er det svært for os at gennemskue, hvad der sker med rabatten, hvis ikke den udbetales direkte til kunderne,« siger Jens Alder.

Da Teleklagenævnet for to måneder siden slog fast, at TDC's forretningsmetoder i forbindelse med udbetalingen af en månedlig rabat til fastnetkunder er ulovlig, blev ammunitionen leveret af Telia og Telenors bredbåndsselskab, Cybercity.

I stedet for at pengene havner direkte i kundernes lommer, kæmper Telia og Cybercity for en løsning, hvor rabatten afregnes internt mellem selskaberne, hvorefter det er op til hvert enkelt selskab at sende rabatten for dobbeltbetalingen for telefonforbindelsen videre til kunderne. En løsning, som TDC's topchef ikke finder fair over for kunderne.

»For mig at se handler det her mere om, at vores konkurrenter vil bruge sagen til at skaffe sig billig adgang til vores telenet,« siger Jens Alder.

At anklagerne fyger gennem luften kan skyldes, at der står meget på spil for alle parter. Den samlede rabatordning skønnes således årligt at koste TDC op mod en halv mia. kr.

Efter Teleklagenævnets afgørelse har TDC da også kæmpet videre for at få godkendt en alternativ rabatordning, som ikke bryder teleloven, men stadig sikrer, at rabatten gives direkte til den enkelte kunde.

Indtil videre har IT- og Telestyrelsen ikke godkendt ordningen, og nu tyder meget på, at det bliver teleforligskredsen, der kommer til at afgøre sagen.

Rabatten er kommet på bordet, efter at politikerne i 2005 krævede et opgør med en TDC-praksis, som har betydet, at hundredtusinder af kunder i årevis har betalt to gange for drift og vedligeholdelse af deres telefonforbindelse leveret af TDC.

Læs også