Eksklusiv shopping for masserne

INVESTORER, der kigger mistrøstigt på Nikkei indekset, og finansfolk, der forgæves spejder efter tegn på opsving i bruttonationalprodukter og rentefødder, har vanskeligt ved at fatte det.

Men Japan er stadig verdens største og mest vibrerende marked for luksusprodukter.

Men som diskretionens mestre går japanerne stille med dørene. Til dels i modsætning til deres asiatiske frænder, som ikke har helt så store problemer med at flashe rigdom og velstand.

Som Francesco Trapani sagde forleden i Tokyo: »Asiater går mere op i prestige. I højere grad end folk i Vesten bruger de luksusprodukter til at markere deres sociale status.«

Trapani er chef for luksusmærket Bvlgari. Han var i Tokyo for at åbne selskabets største asiatiske forretning, Bvlgari Ginza Tower. En funklende 10 etagers nybygning i det smarte Ginza-distrikt tæt på konkurrenterne Cartier, Tiffany, Vuitton, Chanel, og hvad de nu hedder. Bvlgari har nu 34 forretninger i 13 japanske byer, og omsætningen i Japan er lige så stor som i hele Europa (minus hjemlandet Italien).

***


..

Læs også