Dyrevelfærd strander i EU

Myndighederne udnytter ikke mulighed for at afsløre svindel med dyretransporter via moderne elektronik. I stedet kontrolleres tusinder af transportdokumenter forgæves.

Muligheden for at foretage en effektiv satellitovervågning af dyretransporter er strandet i EU-systemet. Siden 1. januar i år har det været et EU-krav, at alle nye lastbiler skal udstyres med navigationssystemer, der kan lagre detaljerede data om tid og sted for bilernes rute.

Masser af lastbiler er allerede udstyret med den nye elektronik, der udgør en effektiv mulighed for at kontrollere dyretransporterne. Men muligheden udnyttes ikke af de danske myndigheder, som afventer, at de 27 EU-lande bliver enige om fælles standarder på området.

»Elektronisk overvågning af lastbilerne via GPS er endnu ikke taget i brug i Danmark. Nogle af vognmændene har allerede installeret GPS'er i bilerne, men vi har endnu ikke udnyttet muligheden for at bruge disse data. Vi afventer, at EU beslutter, hvordan og hvor dataene skal lagres - om det skal være i de enkelte EU-lande eller i en stor fælles database, hvor alle kan kigge med,« forklarer Tom Bengtsen, dyrevelfærdskoordinator i Fødevarestyrelsen.

Tusinder af dokumenter

..

Læs også