Novo vil generobre Sydamerika

Novo Nordisk har fået tæsk i Mexico og Brasilien, nogle af verdens største medicinmarkeder. Men nu skal markedsandelen tilbage over 50 pct.

Zürich


De to latinamerikanske markeder Brasilien og Mexico vil være nogle af de største udfordringer for Novo Nordisk i de kommende år.

Medicinkoncernen har tabt markedsandele og er meget langt fra den førende rolle, den indtager generelt på verdensmarkedet. Det misforhold skal vendes.

»Fra myndighedernes side har der nok ikke været helt gennemsigtighed i de senere år. Og samtidig har vi nok også forsømt at følge ordentligt med i den private del af markedet,« konkluderer direktør Jesper Høiland. Han er Novo Nordisks øverst ansvarlige for alle markeder udover Nordamerika, Europa, Japan og Oceanien.

I Brasilien har Novo Nordisk tabt nogle store offentlige udbud. Nogle af dem var dog med vilje.

»Vi sad tungt på det brasilianske marked for nogle år siden, og vi vandt en meget stor del af deres udbud. Men vi har tabt flere af de store udbudsforretninger, ikke mindst fordi vi ikke ville sælge vores medicin så billigt, som konkurrenterne. Samtidig har vi ikke været nok opmærksom på det hastigt voksende private marked i Brasilien for velstillede mennesker, som selv køber deres medicin eller tegner en forsikring, som dækker. Også i Brasilien skal vi vinde en markedsandel på langt over 50 pct. tilbage,« siger Jesper Høiland.

Generelt vil han gerne gøre Novo Nordisk mindre afhængig af de store udbudsordrer, fordi de gør salget i de pågældende lande meget svingende.

Udbuddene eller tenderne, som de også kaldes, giver desuden et maksimalt prispres, fordi konkurrenterne byder så direkte op mod hinanden.

..

BRANCHENYT
Læs også