Murdoch

»Han er en krigerisk 76-årig bladmand med en sjæl som en frokostavis og flere penge end Gud.«


Sådan lyder den fyndige karakteristik af mediemagnaten Rupert Murdoch fra en af konkurrenterne, Bill Keller, New York Times' ledende chefredaktør.

I sidste uge meddelte Murdoch, at han overlader forretningen i Europa og Asien til sønnen James. Men farmand bliver dog på kommandobroen i selskabet News Corp. i New York. Ikke ret mange mediefolk er blevet et brand i sig selv, men Murdoch er - og med god grund. For hvad enten man elsker eller hader manden fra Adelaide i Australien, har han stået i spidsen for fem store omvæltinger i mediebranchen - og planlægger i øjeblikket den sjette.

? Op gennem 1950'erne og 60'erne opkøbte han regionale aviser i Australien, rationaliserede og høstede stordriftsfordelene. Lyder det på en eller anden måde bekendt? Ja, det kontinentale Europas bladmarked har de seneste år i briten David Montgomery fået sin egen mini-Murdoch. (Men lur mig om Murdoch havde betalt lige så høj en pris for Det Berlingske Officin.)

? Efter sin entré i det britiske bladmarked i slutningen af 1960'erne blev Murdoch en frontfigur i en bølge af intern restrukturering med det formål at nedbringe omkostningerne i branchen. Særligt huskes hans bråvallaslag med typografer og trykkere, da han i midt-80'erne flyttede sine avisoperationer ud af Londons Fleet Street.

? Sideløbende med træfningerne i avisbranchen var Murdoch begyndt at investere massivt i de elektroniske medier. I Europa blev hans satellit-selskab Sky i slut-80'erne en frontløber for bruddet på de offentlige stationers monopol. Det var en meget risikabel satsning fra Murdochs side, og han måtte sælge en række aktiviteter fra for at finansiere den, men hans satellit-selskab BSkyB blev med tiden en stor succes.

? I USA - hvor det public service fjernsyn, som europæerne holder så meget af, er et marginalt fænomen - eksisterede op til 90'erne en slags oligopol i form af tre store, kommercielle tv-netværk, ABC, CBS og NBC. De sad tungt på reklameindtægterne, men fra 1986 udfordrede Murdoch gennem sit Fox-netværk de tre store - og med succes. Siden er porteføljen udvidet med den konservative nyhedskanal Fox News, Fox Sports og senest Fox Business.

? Med sit køb af internet-portalen MySpace i 2005 understregede Murdoch, at nettet og de sociale fællesskaber for alvor er blevet bigbusiness. Konkurrenterne rystede på hovedet, da Murdoch smed knap fire mia. kr. på bordet, men siden har han kunnet grine hele vejen ned til banken.

? Den sjette store omvæltning kan nu være på vej efter Murdochs køb af Dow Jones og verdens største erhvervsavis Wall Street Journal. Det køb giver Murdoch en løftestang, der kan hjælpe ham med at indfri to ambitioner: At skabe et virkeligt globalt erhvervsbrand, der kan udfordre spillere som Financial Times og Bloomberg - og at angribe New York Times' position som USA's førende avisbrand.

Forvent fortsat det uventede fra Rupert Murdoch: »Jeg tror ikke, han vil være begrænset af én eller anden strategikonsulent, der fortæller ham, hvad han kan gøre. Det gør ham meget svær at forudsige,« siger konkurrenten Bill Keller.

Læs også