Flertal for ny skat på firmabiler

Skatteregler Beskatningsgrænsen for firmabiler på 160.000 kr. skal sænkes. Det mener et flertal i Folketinget. Skatteminister Kristian Jensen (V) vil nu kigge på sagen.

En lille og brændstoføkonomisk firmabil er relativt dyrere i beskatning end en større og måske mindre miljøvenlig.

Det er ikke hensigtsmæssigt og bør laves om, lyder det fra oppositionen og Dansk Folkeparti, som støttes af FDM og Dansk Erhverv.

Som minimum beskattes man nemlig af 25 pct. af 160.000 kr., hvis man kører i sin firmabil privat. Det betyder, at en mindre dieselbil med god brændstoføkonomi til 140.000 kr., som netop er blevet billigere efter afgiftsreformen i foråret, beskattes på samme niveau som en større benzinbil til 160.000 kr.

»Hvorfor skal man med det samme ud at købe en større og mindre miljøvenlig bil? Der er faktisk borgere, som oplever at blive urimeligt beskattet på det grundlag. Det er samtidig regler, som ikke fremmer miljøvenlig adfærd,« siger skatteordfører i Socialdemokratiet, Nick Hækkerup, der vil have firmabilbeskatningsreglerne til at indgå i en eventuel skattereform.

Han støttes af SF's skatteordfører Jesper Petersen.

»SF vil gerne se på beskatningsgrænsen, så vi skaber et større incitament til at købe små og mindre forurenende biler. Det er vigtigt at belønne både borgere og erhvervsliv for grøn adfærd i en tid, hvor vi kæmper med at få CO -2 -udslippet ned.«

Dansk Folkeparti er heller ikke afvisende over for en reform på området

»Vi kan ikke se nogen grund til, at beskatningsgrundlaget på 160.000 kr. ikke skal ligge længere nede, men vi vil vide, hvad det koster af skatteprovenu at sænke niveauet. Så det vil indgå i en samlet overvejelse,« siger skatteordfører Mikkel Dencker fra Dansk Folkeparti.

Relevant problemstilling


..

Læs også