Tvivlsom skattefidus for stationcars

Køb drømme-stationcar'en på gule plader, kør den i fire år og få så sat sæder i. Den nye sparefidus på gulplade-området er fristende, men der er faldgruber, og gevinsten er tvivlsom, advarer Bilpriser.dk

Den nye gulplade-fidus dur kun til enkelte og typisk dyrere stationcars.

Grænsen kan nemlig være hårfin, hvis man f.eks. ser på en VW Passat TDI-stationcar med 170 hk:

»Vil man sætte bagsæder i bilen efter fire år, så vil der ifølge vores beregninger være en besparelse på ca. 20.000 kr., men det er forbundet med betydelige usikkerheder. På plussiden tæller det, hvis man kan få bagsæderne med i købet fra starten, mens det på minussiden tæller negativt, hvis man kan få en stor rabat på den nye stationcar på hvide plader,« påpeger Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk, der har regnet på modellen med køb af gulplade-stationcar med senere eftermontering af bagsæder efter fire år og 100.000 km.

»Der er flere usikkerheder i forbindelse med selve afgiftsberegningen - og regnestykket bliver yderligere negativt af, at Skat er så frække at tage 15 pct. for at gennemføre den nye afgiftsberegning.«

Hertil kommer, at det er svært at vide, hvordan Skat vil reagere på "fidusen".

Usikker fidus


..

Læs også