Carlsbergs opkøb står i stampe

Aktionærerne må gamble med, hvor længe de tør holde på deres aktier.

Carlsbergs og Heinekens forsøg på at overtage det skotske bryggeri Scottish & Newcastle har stået i stampe siden den 15. november. Alligevel måtte Carlsberg sent mandag rykke ud med en ikke-meddelelse efter britiske aviser havde sået tvivl om konsortiets vilje til om nødvendigt at hæve buddet.

Briterne havde fortolket en udtalelse fra Carlsbergs topchef Jørgen Buhl Rasmussen som om, at Carlsberg hellere ville trække sig fra handlen end overveje et nyt og højere bud. Det dansk-hollandske konsortium har én gang hævet prisen fra 720 til 750 pence pr. aktie eller fra 100 til 104 mia. kr. for hele bryggeriet inklusiv gælden.

I ikke-meddelelsen skriver Carlsberg, at man ikke har planer om at hæve sit tilbud fra de 750 pence, men at man samtidig forbeholder sig ret til at forhøje tilbuddet.

»Det er en præcisering af, hvad der er sagt tidligere. En engelsk journalist havde skrevet, ”at Jørgen Buhl Rasmussen insisterer på, at der ikke er planer om at hæve tilbuddet.” Det blev af andre udlagt som om et højere bud var fuldstændig udelukket. Derfor fandt vi det nødvendigt at præcisere vores synspunkt,« siger international pressechef Jens Peter Skaarup, Carlsberg. Carlsberg-Heineken lagde ud med et bud på S&N på 720 pence pr. aktie. Det tilbud kaldte de to bryggerier for en attraktiv pris, som lå betydeligt over værdien af S&N. Tre uger senere hævede de buddet med 30 pence og forklarede, at det nye tilbud var en fuld og fair pris. I mandags forbeholdt konsortiet sig retten til at hæve prisen yderligere. Men hvordan kan begge bud være fair over for aktionærerne?

»Hvis det første bud på 720 var fair, så er det næste det jo i endnu højere grad. Sådan er det, når man handler. Det er lige meget, om man står på Silkemarkedet i Beijing, handler hest ved Hjallerup Marked eller byder på et bryggeri i Skotland. Man lægger et forslag til et bud, og det mener man selvfølgelig er dækkende,« siger Jens Peter Skaarup.

Man kunne vel også sige, at det første var et billigt forsøg på et køb på aktionærernes bekostning?

»Det var det helt sikkert ikke. Set med vores øjne. Det er sket før i historien, at en købers første udspil er blevet forhøjet. På samme måde som den første melding fra en sælger er blevet ændret,« siger pressechefen.

Heller ikke analysechef Bjørn Schwarz fra Sydbank mener, at aktionærerne har grund til at føle sig snydt. Og det er uanset om ejerne valgte at sælge til den første og lavere kurs.

»Vi kan hurtigt blive enige om, at 750 er mere end 720. Men det er ikke første gang, at en køber hæver sin pris for at få det til at lykkes. Læren for aktionærerne er, at man ikke altid skal takke ja til det første tilbud, man får,« siger Bjørn Schwarz.

Hvis man venter, og handlen falder til jorden, risikerer man vel at tabe de fugle, der sad på taget?+

»Sådan er livet. Den mulighed er absolut til stede. At handlen af den ene eller anden grund ikke bliver til noget, hvorefter kursen falder som en sten. For nylig lykkedes det ikke GN Store Nord at sælge sin høreapparatvirksomhed trods en aftale med en køber, og så faldt kursen til det halve,« siger Bjørn Schwarz.

Foreløbig har skotterne nægtet at mødes med Carlsberg-Heineken. Forhøjelsen af tilbuddet sker i små nyk for at lokke skotterne til at indlede forhandlinger. Men inden parterne når så vidt, gælder det for dem begge om at få så god en handel i hus som mulig. For S&N's vedkommende er det lig med en meget høj pris, men det omvendte er tilfældet for Carlsberg.


Læs også