Flybranchen truet af en ny krise

LUFTFART Den internationale luftfartsorganisation, IATA, advarer nu om en truende krise for flybranchen. Stigende oliepriser og den internationale kreditkrise er godt på vej til at trække optimismen ud af branchen.

Geneve • For første gang siden 2000 får luftfartsindustrien overskud i år. Men de syv magre år ser ikke ud til at blive fulgt af syv fede. Flyselskabernes brancheorganisation, IATA, advarer allerede nu om en international nedtur, der ser ud til at tage luften ud af den begyndende optimisme i branchen.

»2007 er det første år siden 2000, hvor branchen har overskud. Det er godt nyt. Men med kreditkrisen er tiderne ændret. Højkonjunkturen er formentlig ovre og flybranchen har stadig en gæld på 190 mia. US-dollars. Så vi har retning mod en nedtur uden penge i banken til at afbøde faldet,« konstaterer Giovanni Bisignani, adm. direktør og generalsekretær for IATA.

For SAS kommer nedturen på det værst tænkelige tidspunkt. Det skandinaviske flyselskab er både i år og næste år hårdt ramt af efterdønningerne af de tre havarier med Dash 8 Q400-flyene. SAS har besluttet at udskifte de knap 30 Dash 8-fly og det medfører store omkostninger; først til leje og senere til indkøb af erstatningsfly.

Samtidig har de fleste flyselskaber i branchen været på masseindkøb af nye fly. Gennem de seneste år er der bestilt 16.000 nye fly til levering i perioden indtil 2020. En stor portion af de fly bliver leveret netop som krisen tager fart.

»Flybranchen har en uheldig tradition for at placere ordrer på nye fly under højkonjunkturer og modtage dem netop når en recession sætter ind. Vi forventer ikke en lige så dramatisk situation som under krisen der satte ind i år 2000, men fremtiden ser usædvanlig uklar ud,« siger Brian Pierce, cheføkonom i IATA.

Investeringer udskudt

..

Læs også