Dansk lobby i USA virker

Danske virksomheder bruger stadig flere penge på lobbyvirksomhed i USA. Og det virker, viser erfaringerne fra Novozymes og Novo Nordisk. De får såre kontante fordele ud af det.

Danske virksomheder har uden tvivl fået kontante fordele ud af at bruge penge på at påvirke de amerikanske politikere.

Betydeligt mere politisk medvind til bioethanol. At insulinpenne kom med i det amerikanske medicintilskudsprogram. En skattelettelse på vindenergiproduktion.

Det er et udsnit af sejrene for danske virksomheder, der i de senere år har skruet kraftigt op for de penge, de bruger på lobbyarbejde i USA.

»Vi mener, at vores lobbyarbejde gør en forskel for diabetespatienterne og også for bundlinjen hos Novo Nordisk,« siger Michael Mawby. Han blev ansat af Novo Nordisk i 2004 og har siden opbygget et lobbykontor med 10 ansatte. Den konkrete succeshistorie, der falder ham ind først, handler om insulinpenne.

Novo Nordisk er førende inden for udvikling af den måde at tage insulinen på, og derfor har Novo Nordisk en stor interesse i at få udbredt insulinpenne så meget som muligt i stedet for den klassiske injektionssprøjte.

»I udkastet til den seneste ændring af det amerikanske sygesikringssystem var der uklarhed om, hvorvidt insulinpenne overhovedet var dækket af sygesikringen. Vi fik det med i loven, og det var en af de første store sejre,« siger Michael Mawby.

Håndgribelige beviser


..

BRANCHENYT
Læs også