»Jeg er blevet et spekulationsobjekt«

Multikunstneren Leif Sylvester føler sig privilegeret. Han har så stor succes, at der bliver meldt udsolgt, inden udstillingerne er åbnet.

Man skal et stykke ned ad en lettere nedslidt sidevej på Amager for at nå atelieret. Navnet på den rustrøde postkasse afslører, at det er her, multikunstneren Leif Sylvester huserer, når han arbejder på sine lærreder og skulpturer.

En Mercedes holder i indkørslen, og lige inden for døren står en golftaske, der ikke ser synderlig slidt ud. Pensler og et utal af malerbøtter kæmper om pladsen på det ene bord, mens Leif Sylvester sidder ved det andet og arbejder på en bærbar pc. Ved siden af ham ligger Ekstra Bladet.

Der er højt til loftet, men et par store, halvfærdige malerier fylder godt ud på den ene væg, mens mere ufærdige lærreder står stablet på gulvet.

En akustisk og en elektrisk guitar afslører, at kreativiteten ikke kun kommer ud gennem penslerne.

Leif Sylvester er blevet en af de mest eftertragtede billedkunstnere i en tid, da efterspørgslen langt overstiger udbuddet på et stadig mere kommercialiseret kunstmarked.

En kvadratmeter Sylvester-lærred koster 40.000 kr., og til den pris skal han kæmpe for at holde køberne fra døren.

Gallerierne må melde alt udsolgt, inden udstillinger med Leif Sylvester åbner, fordi ivrige købere på forhånd støvsuger varelageret, og det er ikke bare fordi, at ophavsmanden er et kendt ansigt i Danmark. Der er også rift om Sylvester i udlandet.

På en fernisering i Amsterdam for nylig var alle på nær ét maleri solgt, inden Sylvester tog til ferniseringsmiddag. Det sidste blev solgt dagen efter. Og det var ikke som tidligere danskere, der var fulgt i hælene på den populære kunstner til udlandet. Kun to af køberne havde rødbedefarvede pas.

Overophedning


..

BRANCHENYT
Læs også