Telebranchen skal holde sine løfter

Det er slut med annoncer med "op til 4 mbit/s". Nu skal bredbåndskunder have præcise oplysninger om, hvad de får for pengene.

Forbrugerombudsmanden skruer bissen på over for telebranchen.

I dag oplever bredbåndskunder, at de betale for en opkobling internettet med en bestemt kapacitet, selv om selskabet måske kun leverer hastigheder på 70-80 pct. af det lovede.

Men den går ikke ret meget længere.

Morgenavisen Jyllands-Posten erfarer, at forbrugerombudsmand Henrik Saugmandsgaard Øe vil kræve, at tele- og bredbåndsselskaber oplyser kunderne om, hvad de præcist får for pengene, når de investerer i en bredbåndsforbindelse - uanset om den er leveret via fiber, telefonnet eller trådløst.

Den skrappere kurs hilses velkommen i Forbrugerrådet.

»De nye regler rydder op i forvirringen om bredbåndshastigheder, der har det med at lyde bedre i markedsføringen, end de i virkeligheden er,« siger Anette Høyrup, jurist i Forbrugerrådet.

Hun peger på, at problemet på bredbåndsmarkedet er, at kunderne sammenligner tilbuddene og køber ind efter den hastighed, selskaberne skilter med.

..

Hvis du allerede har adgang
BRANCHENYT
Læs også