Finansfokus - uge 26

Flügger vil tiltrække opmærksomhed med sit årsregnskab. Søren P. Olesen sidder nu for bordenden, efter han overtog pladsen fra Ulf Schnack i forbindelse med aflæggelsen af ni måneders regnskabet.

Søren P. Olesen kom til Flügger i 2002 og har været en af drivkræfterne bag forrige strategiplan, som i foråret blev afløst af strategien "På vej mod 2010". Efter strategien de seneste tre år har haft fokus på ekspansion via butiksåbninger, er en stor del af fokus flyttet over mod baglandet, hvor investeringer i effektiviseringer kommer på menukortet. Flügger henter mere en 90 pct. af omsætningen i de skandinaviske lande, hvor salget i Sverige og Norge samlet set er på størrelse med salget under de hjemlige himmelstrøg. Mens det danske salg vokser med 3-4 pct., ligger væksten i Sverige og Norge betydeligt højere i omegnen af 12-13 pct. Flüggers vækst i Sverige og Norge er hovedsagligt drevet frem af butiksåbninger. I forbindelsen med nimånedersregnskabet gentog Flügger forventningen til 2006/07 om en salgsfremgang mellem 5-10 pct. med en driftsmarginal på 10 pct.

Det amerikanske salg af eksisterende boliger, som er det vigtigste nøgletal fra branchen, bliver præsenteret ved eftermiddagstid. De seneste boligmarkedstal har været svage, og netop boligmarkedet anses for at være en af risikofaktorerne for det makroøkonomiske vækstscenario, hvis det trækker dybe spor i privatforbruget. Derfor har boligmarkedet investorernes og den amerikanske centralbanks bevågenhed...

BRANCHENYT
Læs også