Det vælter ud med nye gulpladebiler

De store danske bilfirmaer sender i disse dage en byge af nye gulpladebiler på markedet. Der skal være mindst 50.000 kr. at spare, før det kan betale sig for private.

Spar 800.000 kr. på en BMW M5 med 507 hestekræfter på gule plader. Det mest ekstreme eksempel på en varevogn efter den nye afgiftsmodel. Alligevel er den allerede solgt i tre eksemplarer. Det illustrerer, at der efter den nye gulplade-model er flest penge at spare på de dyrere bilmodeller. Det er værd at tage med i overvejelserne om køb af en af de nye varevogne, der i disse dage vælter ud hos de danske bilforhandlere.

For selvom det umiddelbart kan synes forjættende at sætte sine penge i en helt ny varevogn bil til 70.000 kr., kan det ikke betale sig for private med de allerbilligste modeller som for eksempel Renault Clio, lyder rådet fra FDM:

»Er besparelsen på under 50.000 kr., er det ikke den store idé i at købe en gulpladebil for private - i hvert fald ikke set ud fra et økonomisk perspektiv,« forklarer bilteknisk redaktør hos FDM Søren W. Rasmussen.

Besparelse siver
Baggrunden er, at de 5.040 kr. i årlig strafafgift ved privat brug af gulpladebiler spiser alt for meget af den økonomiske fordel ved at undvære de to bageste sæder.

»Det betyder, at den besparelse på omkring 30.000 kr. på en billig gulpladebil vil være sat over styr efter seks år. Samtidig må man forvente, at der vil være et større værditab. Derfor vil de billigste biler først og fremmest være interessante for firmaer, der kan bruge til rent erhverv uden moms. For eksempel til hjemmesygeplejersker eller budservice,« siger Søren W. Rasmussen.

Der er dog ingen tvivl om, at den nye gulpladefidus først og fremmest kommer de mere velhavende til gode.

»Det er særligt interessant, når vi kigger på ekstraudstyr, hvor det på gule plader kun er belagt med 50 pct. afgift i stedet for 180 pct. Det betyder meget, hvis man vil have læder eller automatgear i bilen.«

Omvendt betyder afgiftssystemet også, at man kan få mere rabat på en hvidplade-bil end én på gule plader, fordi den højere afgift ”gearer” rabatten.

Både Mercedes og BMW er gået på markedet med en bredside af nye modeller på gule plader. Ifølge produktchef Jan Askholm hos BMW Danmark er det med nogen usikkerhed, for man ved faktisk ikke, hvordan det nye marked vil udvikle sig.

»Vi er i lidt af et vakuum nu, så det er svært at sige. Der vil helt klart være nogen, som benytter sig af muligheden for at få en luksusbil på gule plader, men det vil nok først og fremmest være par med dobbelt indkomst uden børn, eller hvor børnene er fløjet fra reden og der ikke længere er brug for bagsæde.«

Jan Askholm regner dogmed, at det bliver BMW'er med små dieselmotorer, som bliver de mest solgte. Hos Toyota har man også lanceret en byge på fire nye modeller på gule plader, forklarer Jens Erik Fagerlund, afdelingschef for produkter hos Toyota Danmark.

»Vores tanke er at give kunderne en række forskellige muligheder at vælge imellem. Jeg anbefaler dog, at man henvender sig til forhandlerne for at få dem til at regne på, hvad der bedst kan betale sig ud fra kørselsmønster og behov. Det er et svært regnestykke.«

BRANCHENYT
Læs også