Gulpladefidus ruller videre

Landets omkring 80.000 private ejere af gulpladebiler kan fortsat skære op mod 5.650 kr. af vægtafgiften ved at veje bilen ned. Folketingsvalget har sparket et indgreb til hjørne.

Foto: Jan Dagø Foto: Jan Dagø

Køerne ved synshallerne er væk, men tilbuddet til private ejere af gulpladebiler om at spare 5.650 kr. i vægtafgift er stadig på bordet.

I slutningen af juli løb titusindvis af private ejere af gulpladebiler stormløb på landets synshaller, da det kom frem, at et hul i regeringens nye afgiftsregler for biler gjorde det muligt at slippe for en såkaldt privatbenyttelsesafgift, der mere end fordobler den årlige vægtafgift. Stormløbet fik prompte skatteminister Kristian Jensen (V) til at varsle, at regeringen ville lukke hullet. Lovforslaget blev fremsat 3. oktober, men på grund af folketingsvalget er forslaget udskudt på ubestemt tid. Afgiftshullet skyldes en fejl i forbindelse med regeringens omlægning af registreringsafgifterne, som de konservative har været bannerfører for.

Skatteordfører Lars Barfoed (K) beklager, at hullet endnu ikke er lukket. Det bliver det, lyder meldingen, men samtidig erkender han, at det er i strid med konservativ politik at gribe ind med tilbagevirkende kraft.

»Vi må se på, hvordan vi kan få lukket hullet, uden at det på en urimelig måde rammer nogen med tilbagevirkende kraft. Vi er nødt til at tage højde for, at folk har disponeret i henhold til gældende regler,« siger Lars Barfoed.

Ny afgift
Men udtalelsen henviser han til, at nedvejningen af en gulpladebil automatisk udløser en opkrævning på en ny vægtafgift for 12 måneder.

Tidligere har Kristian Jensen over for Morgenavisen Jyllands-Posten peget på, at anstrengelserne ved at veje biler ned maksimalt vil føre til en besparelse på 2.000 kr., fordi afgiftslempelsen kun vil gælde i én periode svarende til et halvt år.

Et år ad gangen


Men for gulpladebiler betales der altid vægtafgift for et år ad gangen. Derfor svarer én periode i den sammenhæng til, at der er betalt afgift 12 måneder frem.

Hos FDM bekræfter Henning Pedersen, divisionschef for test og bilsyn, at opkrævningerne automatisk dækker 12 måneder, hvorved ejere af private dieselbiler på gule plader med det samme kan høste en besparelse på 5.650 kr., mens ejerne af benzinbiler må nøjes med 5.470 kr.

Kombineret med meldingen fra de konservative åbner situationen for, at synshallerne meget vel risikerer nye køer af gulpladebiler.

Staten taber stort


Tal fra Skatteministeriet viser, at omkring 35.000 private ejere af gulpladebiler har udnyttet afgiftshullet. Dermed har regeringens svipser foreløbig kostet statskassen knap 200 mio. kr. Men regningen kan vokse betragteligt, hvis de resterende 45.000 private ejere af gulpladebiler vælger at gribe chancen for at spare tusindvis af afgiftskroner.

Ifølge Jyllands-Postens oplysninger var planen før folketingsvalget, at indgrebet skulle træde i kraft 12. januar 2008. Nu er det uvist, hvornår indgrebet kommer, men fra flere sider gættes der på et indgreb i løbet af foråret.

BRANCHENYT
Læs også