Bilejere snydes af regelkaos

Ragnarok. Det er situationen i mange af landets synshaller, fordi Skat og Færdselsstyrelsen fortsætter med at informere om et lovindgreb over for private ejere af gulpladebiler, selv om det er taget af bordet.

Foto: Stine Larsen Foto: Stine Larsen

Forvirring om reglerne for nedvejning af privatejede gulpladebiler betyder, at titusindvis af bilister går glip af tusindvis af sparede afgiftskroner.

Situationen opstår, fordi Skat og Færdselsstyrelsen synes i færd med lukke et afgiftshul, som opstod, da VK-regeringen tidligere på året ændrede på bilafgifterne. Problemet er blot, at lovforslaget bag indgrebet er bortfaldet på grund af folketingsvalget.

Alligevel holder Skat fast i et nyhedsbrev til bilister og synshaller dateret den 3. oktober. Brevet slår fast, at et indgreb vil træde i kraft den 12. januar, og det vil fjerne den årlige rabat i vægtafgiften på 5.650 kr., som afgiftshullet åbner for. Samtidig vil ejere af varebiler få et afgiftssmæk, hvis de har betalt 30 pct.s bilafgift og efterfølgende nedvejer bilen for at slippe billigere i vægtafgift.

Skat understreger, at man derfor ikke har nogen planer om at tage det af bordet.

»Hvis lovforslaget bliver genfremsat og måske med samme ikrafttrædelsesdato, har det stadig økonomiske konsekvenser for folk. Derfor synes vi, det er rimeligt, at vi orienterer folk, som fortsætter med at veje deres biler ned,« siger Jørn Nysum Schoop, chefkonsulent i Skat.

Uforstående
I synshallerne forstår man ikke meldingen.

»Hvad kan Skat sige til folk, når forslaget er bortfaldet?« siger Erling Vestergaard, teknisk chef hos Applus Bilsyn.

Han så allerhelst, at synshallerne kunne se bort fra Skats nyhedsbrev, fordi det skaber unødig forvirring. Men Færdselsstyrelsen, som er øverste myndighed for synshallerne, holder fast i en instruks, som pålægger synshallerne at informere private ejere af gulpladebiler om Skats nyhedsbrev, ligesom ejerne skal en tur vej af det lokale skattecenter.

I Færdselsstyrelsen holder man fast i instruksen, selv om gældende lov ikke siger noget om særlige indgreb over for ejere af gulpladebiler.

»Synshallerne har fået at vide, at de fortsat skal henvise til Skat i sagen,« siger bilinspektør Peter Dyrelund og forklarer holdningen med, at man ikke har fået andet at vide fra Skat.

Øverste myndighed på afgiftsområdet er Skatteministeriet. I ministeriet lyder der helt andre toner, når det gælder om at veje gulpladebiler ned for at spare i vægtafgift.

»Vi kan ikke tilsidesætte regler uden at have lovgivningen på plads. Spørgsmålet om at nedveje sin bil må være op til den enkelte ud fra en konkret afvejning af, hvor meget man kan spare og besværet med at tage turen i synshallen,« siger Joel Nielsen, fuldmægtig i ministeriet.

Dumpekarakter
Hele situationen får dumpekarakter af Applus Bilsyn.

»Det er noget rod. Kunderne er frustrerede, fordi vi ikke kan svare dem rigtigt. Men det er svært, når vi ikke kan få en afklaring. Resultatet er, at folk bliver kørt rundt i systemet,« siger Erling Vestergaard.

I dag er det uvist, hvornår et indgreb kommer, og hvordan man politisk vil føre det ud i livet.

BRANCHENYT
Læs også