Afgiftshul er stadig åbent trods forvirring

Ingen ved, hvordan afgiftshullet for gulpladebiler skal lukkes, erkender Skatteministeriet. Men en nedvejning vil kun give en begrænset økonomisk fordel, fastslår ministeriet.

Skat har vejledt ejere af gulpladebiler, som de tror, at reglerne bliver og ikke, som de er. Arkivfoto: Stine Larsen Foto: Stine Larsen

Det er stadig muligt at nedveje private gulpladebiler til under 2.000 kg og dermed spare tusindvis af kroner i vægtafgift. Lovforslaget, der skulle lukke afgiftshullet, er nemlig taget af bordet.

Det fastslår Skatteministeriet uden tøven.

Dermed forsøger ministeriet at skabe klarhed på et område, der ifølge Applus Bilsyn er præget af total forvirring, fordi Skat og Færdselsstyrelsen fortsætter med at arbejde ud fra retningslinjer, der ikke længere er gældende.

Men inden landets 45.000 private ejere af gulpladebiler, som endnu ikke har udnyttet muligheden for at spare op til 5.650 kr. i årlig vægtafgift, strømmer til landets synshaller, har ministeriet en servicemeddelelse.

»Når man kommer i synshallen for at få nedvejet sin bil, får man at vide, at man skal være opmærksom på, at man kun vil have en begrænset økonomisk fordel ved nedvejningen, fordi det forventes, at der vil blive fremsat et lovforslag med tilsvarende indhold som det, der allerede er blevet fremsat,« siger Lene Skov Henningsen, kontorchef i Skatteministeriet.

Kan koste 600 mio. kr.
Morgenavisen Jyllands-Posten omtalte første gang regeringens afgiftsbrøler i juli. I værste fald kan regningen for brøleren ifølge det tidligere lovforslag ende med at koste statskassen 600 mio. kr.

Ikke overraskende har skatteminister Kristian Jensen (V) siden haft travlt med at fratage Danmarks 80.000 private ejere af gulpladebiler lysten til at udnytte hullet, som stadig står gabende åbent.

At situationen udefra kan opfattes som et forsøg på at håndhæve en lovgivning, som ikke eksisterer, beklager Skatteministeriet.

»Tanken er, at man skal foretage sine handlinger på et oplyst grundlag,« siger kontorchefen som forklaring på, at Skat og Skatteministeriet informerer detaljeret om konsekvenserne af et lovforslag, som ikke eksisterer.

Spørgsmålet er imidlertid, hvor oplyst ejerne af gulpladebiler bliver ved at lytte til ministeriet. Direkte adspurgt, om bilejerne kan stole på Skatteministeriets kig i krystalkuglen, lyder det fra Lene Skov Henningsen: »Vi redegør for, hvordan vi tror, reglerne bliver. Det kan være, at vi tager fuldstændig fejl, men det er ment som en serviceoplysning.«

35.000 biler er nedvejet
Mens ministeriet gør flittig brug af sine servicemeddelelser, har de konservative allerede meldt ud, at målet med et indgreb vil være at undgå, at bilejere kommer i klemme ved et politisk indgreb med tilbagevirkende kraft.

»Vi er nødt til at tage højde for, at folk har disponeret i henhold til gældende regler,« fastslog skatteordfører Lars Barfoed (K) forleden over for Jyllands-Posten.

Tal fra Skatteministeriet viser, at 35.000 private ejere af gulpladebiler indtil videre har nedvejet bilen for at spare i vægtafgift. michael.stenvei@jp.dk

BRANCHENYT
Læs også