Forbrugerrådet på medlemsjagt

Forbrugerrådet ændrer status fra en interesseorganisation til en forening og er med et fingerknips ved at skaffe sig 85.000 nye medlemmer. Metoden bliver kritiseret af Dansk Erhverv.

Forbrugerrådet ønsker at skaffe 85.000 nye medlemmer. Formanden for Forbrugerrådet, Camilla Hersom, erkender, at hvervningsmetoden har givet anledning til diskussioner i Forbrugerrådets rådsforsamling. Arkivfoto: Ulrik Jantzen ulrik jantzen

Forbrugerrådet plejer at hade, når forbrugerne ufrivilligt bliver bundet op på medlemskaber, som de aktivt skal melde fra til. Nu er landets uafhængige forbrugerorganisation ved at gøre det samme selv.

Da Forbrugerrådets blad Tænk i sidste uge dumpede ind af 85.000 danske brevsprækker, var bladet ledsaget af et brev til abonnenterne:

»Kære læser. Vi inviterer dig til at blive personligt medlem af Forbrugerrådet. Det giver dig adgang til værdifuld og uvildig forbrugerrådgivning plus direkte indflydelse på vores indsats for at beskytte danske forbrugere,« lød det i brevet, der havde en frameldelseskupon i bunden.

»Husk, hvis du ønsker at være personligt medlem, behøver du ikke foretage dig noget. Ønsker du at sige nej til tak til personligt medlemskab, så brug kuponen nedenfor,« stod der.

Når forbrugere på den måde pr. automatik gøres til medlemmer af en forening eller købere af et produkt, medmindre de afbestiller varen eller husker at give besked om, at de ikke vil være medlem, kaldes det i jurasprog for negativ aftalebinding.

Metode vækker undren

..

Læs også