Fyldte fly koster erhvervslivet dyrt

Stor rejselyst presser priserne på flybilletter og hotelophold i vejret. Virksomhederne har udsigt til en stigning i rejseudgifterne på op mod 10 pct.

Det bliver sværere og sværere for danske virksomheder at opdrive ledige flysæder og hotelsenge. Foto: Airbus. Foto: Airbus

Erhvervslivet har udsigt til massive prisstigninger på flyrejser og hotelophold. Forretningsfolk strømmer ind i fly og hotelværelser i en sådan grad, at det er svært at skaffe flysæder og hotelsenge. Det presser priserne i vejret, og næste år må virksomhederne regne med, at rejseudgifterne stiger op mod 10 pct. Dertil kommer risikoen for brændstoftillæg på grund af de høje oliepriser.

»Erhvervslivet rejser mere, og flyene er stopfyldte. Det kan være vanskeligt at få plads, og flyselskaberne hæver priserne. Desuden anser jeg det for realistisk, at der vil komme et olietillæg på omkring 100 kr. pr. billet. Derfor forventer vi, at rejsebudgetterne for 2008 må revideres, fordi det bliver dyrere at flyve og bo på hotel,« siger Dorthe Berg Henriksen, der er formand for foreningen af travel managers i Danmark, DBTA.

En ny analyse fra American Express Business Travel dokumenterer, at der i erhvervslivet er en voldsom stigning i efterspørgslen efter flyrejser, hotelophold og billeje. Kapaciteten kan slet ikke følge med, og det vil føre til betydelige prisstigninger i 2008. Ifølge undersøgelsen bliver der tale om prisstigninger på 5-15 pct. næste år. Det er først og fremmest billetter på businessclass, der bliver dyrere.

Tidligere var det stort set altid muligt at skaffe et flysæde på businessclass, også i sidste øjeblik. Sådan er det ikke længere. Nu må mange flyselskaber melde udsolgt, fordi efterspørgslen er større end kapaciteten.

En af årsagerne er, at businessclass ikke længere er et fyord i erhvervslivet. Erhvervsfolk strømmer til de dyre flypladser, og især på de oversøiske ruter, hvor det er vigtigt at nå udhvilet frem.

Virksomhederne har en stærk økonomi, og det giver mere plads i budgettet til ekstra komfort og muligheden for at komme hurtigt gennem lufthavnen. Samtidig er adgangen til at flyve på businessclass blevet en del af kampen om at rekruttere de bedste medarbejdere. I mange tilfælde er det et krav fra medarbejderne, som bliver skrevet ind i ansættelseskontrakten.

Prognoserne fra American Express Business Travel viser, at flyselskaber og hotelkæder lægger op til markante prisstigninger. Oplysningerne er hentet fra et stort antal kilder, og de viser, at priserne på flybilletter på businessclass næste år vil stige mellem 5 og 8 pct. Prisstigningerne i Nordamerika og Europa vil i gennemsnit være lidt højere.

Udgifterne til hotelværelser vil blive øget med 11-14 pct., og prisstigningerne vil være størst i Europa samt i Asien. Samlet vurderer undersøgelsen, at udgifterne i forbindelse med forretningsrejser vil vokse med 8-10 pct.

Billige billetter væk
DBTA, der har Danmarks største og mest rejsende virksomheder blandt medlemmerne, bekræfter tendensen i undersøgelsen fra American Express Business Travel.

»Vi vurderer, at priserne på flybilletter vil stige med 5-7 pct. Flyselskaberne vil trods alt være tilbageholdende med alt for voldsomme prisstigninger, for så står lavprisselskaberne klar i kulissen,« siger Dorthe Berg Henriksen.

Manglen på kapacitet betyder desuden, at erhvervslivet ofte må købe dyrere billettyper end tidligere. De billigste billetter sælges først, og de er ofte væk, når virksomhederne bestiller, da forretningsrejser sjældent kan planlægges lang tid i forvejen.

BRANCHENYT
Læs også