Maksimalt pres på Jyske Bank

Danmarks næststørste bank Nordea satte i går priserne ned som reaktion på den øgede konkurrence, der blev udløst af Danske Banks gebyrpakke tidligere på året.

Der hviler et tungt pres på manden i hjørnekontoret i Silkeborg, Jyske Banks topchef Anders Dam. Indtil videre har han valgt en afventede position i den bankkrig på gebyrer, der i går blev skærpet af Nordeas ventede udspil, som gør det 3-500 kr. billigere om året for en familie at være bankkunder.

Det sker, efter at Morgenavisen Jyllands-Posten lørdag beskrev, hvordan Jyske Bank netop har hævet priserne på Mastercard med op til 15 pct. Det koster desuden fortsat 165 kr. om året at have et VISA/Dankort i Jyske Bank.

Sidstnævnte er en af de ting, som Nordea i går gjorde gratis, hvis man vælger at blive en såkaldt papirløs kunde i banken. Det vil sige at frasige sig kontoudtog på skrift fra banken.

Gebyrskurken
»Kunderne sparer et trecifret millionbeløb afhængig af, hvor mange, der tilmelder sig. Vi sparer på portoen. Det synes vi skal komme kunderne til gode,« siger Michael Rasmussen, bankdirektør i Nordea.

Den udmelding kan risikere at efterlade Jyske Bank som den slemme gebyrskurk i klassen, vurderer direktør John Norden fra Mybanker.dk.

»Jyske Bank risikerer at blive ladt tilbage som banken med gebyrerne, hvis befolkningen får fornemmelsen af, at de er de eneste, der ikke har fjernet dem. De overtager trofæet fra Danske Bank.«

Små i klemme
Ifølge John Norden er de mindre lokalbanker også udsatte i den store nye bankkrig på gebyrer, hvor de store som noget nyt spiller ud med lavere priser og højere renter på opsparede penge.

Nordea har tidligere meldt ud, at man er billigere end Danske Bank på seks af ni modelfamilier på den uafhængige prisdatabase Pengepriser.dk.

Samme prisdatabase har gentagne gange vist, at Jyske Bank er blandt de dyreste i Danmark.

I Jyske Bank ønskede topchef Anders Dam i går ikke at kommentere Nordeas udspil, bortset fra, at han føler sig hængt ud af Pengepriser.dk.

Uretfærdighed
»Det går forsat godt med nettokundeindgangen her i banken. Pengepriser.dk yder ikke Jyske Bank retfærdighed,« konstaterer Anders Dam, der henviser til et forenklet eksempel:

»Hvis vi har ni kunder, som vi tilbyder seks pct. i rente og en kunde, der betaler 20 pct. for det samme produkt, efter at vi har skåret enderne af. Det giver i Pengepriser.dk en genemsnitspris på 13 pct., men den sammenvejede pris er 7,4 pct.«

Anders Dam henviser til, at Jyske Banks kundebase har flere kunder blandt dem, der får lave renter.

»Vore kunder får fuldt konkurrencedygtige priser, men vi har valgt at have et bredt prisskilt. Da vi kender det sande billede, og da vores kundebase hele tiden vokser, lader vi os ikke påvirke nævneværdigt af, hvor vi ligger i den prisportal.«

BRANCHENYT
Læs også