Værksteder går til kamp mod forsikringsselskaber

Mens forsikringsselskaberne forgyldes af danskernes bilforsikringer, presser de værkstederne til randen af økonomisk ruin. Brancheorganisation forsøger at vække konkurrencemyndighederne.

Foto: Carl Buus

Forsikringsselskaberne er for grådige.

Sådan lyder meldingen fra de værksteder, som lever af at reparere danskernes biler på forsikringsselskabernes regning.

For selv om forsikringsselskabernes indtægter på bilforsikring år efter år er steget, mens erstatningerne er faldet til et historisk lavt niveau, oplever værkstedernes to store brancheorganisationer, at vilkårene er så ringe for reparation af skadede biler, at det næsten ikke kan betale sig at udføre arbejdet.

Ønsker forståelse
»Når forsikringsselskaberne tager sig så godt betalt, har så store overskud og så betaler så lidt, at værkstederne knap kan overleve, så nærmer det sig, at man kan sige, at de er grådige. De burde vise mere forståelse for værkstedernes situation,« siger Erik Hjerpsted, direktør for SKAD (Sammenslutningen af Karrosseribyggere og Autooprettere i Danmark).

Hos hans medlemmer er der i disse år massive økonomiske problemer for de mindre håndværksvirksomheder, som det typisk drejer sig om. Samtidig øger forsikringsselskaberne hvert år automatisk præmierne med indeks for lønstigninger svarende til omkring 3 pct. Men det er for størstepartens vedkommende penge, som beholdes godt nede i forsikringsdirektørernes tegnebøger, lyder det fra Erik Hjerpsted.

Påpeger skævhed
»Det er muligt at få en prisforhandling med forsikringsselskaberne, men vi hører mange eksempler på, at man ikke ønsker disse samtaler om prisen, fordi man så slipper for en masse andre ting, som forsikringsselskaberne lægger oveni. Man er simpelt hen bange for at blive fattigere.«

Ifølge Erik Hjerpsted udnytter forsikringsselskaberne deres størrelse til at spille værkstederne ud mod hinanden i en ulige kamp. Det har endda fået SKAD til at kontakte Konkurrencestyrelsen for at få dem til at lægge et modpres på forsikringsselskaberne.

»Vi har haft møder med Konkurrencestyrelsen for at pege på disse skævheder. Indtil videre har vi ikke set noget resultat. Lige nu overvejer vi at tage en fornyet kontakt.«

SKAD's jurister peger på den tyske konkurrencelovgivning, som tager højde for en tilsvarende situation, hvor der ikke er én dominerende spiller på markedet, men flere.

Også Poul Erik Christensen, formand for CAD (Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark) føler, at presset fra forsikringsselskaberne er blevet for stort:

»Det er en udbredt opfattelse, at det er meget svært at tjene penge på forsikringssager. De tider, som vi har til for eksempel skift og lakering af en kofanger, hænger slet ikke sammen.«

Poul Erik Christensen påpeger også, at forsikringsselskaberne har haft held til at presse igennem, at værkstederne skal stille lånebiler til rådighed for forsikringskunderne, uden at forsikringsselskaberne betaler en krone.

Hårdt spændt for
I forsikringsselskabet Topdanmark erkender vicedirektør Erik Adrian, at værksteder er blevet hårdere spændt for.

»For år tilbage betalte forsikringsselskaberne det samme til værkstederne, men det blev kendt ulovligt af Konkurrencestyrelsen. På den måde kan jeg godt fortstå, hvis nogle synes, at det var rarere i gamle dage.«

Presser I værkstederne ud over rimelighedens grænser?

»Vi kommer og repræsenterer 20 pct. af markedet, og vores taksatorer kommer dagligt. Derfor skal vi da også have en god pris, der er bedre end den, som et mindre forsikringsselskab betaler. Vi har også en forpligtelse over for forsikringstagerne og aktionærerne til at købe vores reparationer billigst muligt på værkstedet,« siger Erik Adrian.

Læs også