Nykredit lover bedre rådgivning om boliglån

Nykredit bruger i al diskretion et større millionbeløb og en masse mandetimer på et splinternyt rådgivningssystem, som giver langt mere præcis information til boligejerne.

Foto: Søren Lorenzen Foto: Søren Lorenzen

Realkreditten har altid konkurreret om nye produkter. Men nu smider Nykredit ambitionen om at give kunderne den mest præcise rådgivning ind i kampen. Koncernen mener, at der er for mange ubekendte i den nuværende rådgivning.

Det splinternye system skal give kunderne klar besked om rentescenarier, produkter og risici.

Optimus har været på vej i to år i et tæt samarbejde med forskere. Målet er at sætte en ny og meget mere præcis standard for boligrådgivning. Systemet skal kunne sortere i rentescenarier, produkter og kundernes ønsker og forventninger og anbefale det ud fra forudsætningerne p.t. bedste lån.

Dermed er det slut med standardanbefalinger og tommelfingerregler.

»Der er nogle problemer med rådgivning om realkreditlån i dag. Det rigtige lån afhænger af renteudviklingen, kundens overbevisning, og hvor længe kunden bliver i boligen. Men reelt er renteudviklingen uforudsigelig, kundernes overbevisning er vanskelig at afdække, og horisonten er ofte uforudsigelig,« forklarer afdelingschef Michael Carlsen, Nykredit.

Al erfaring viser da også, at hvis økonomerne gætter galt på renteudviklingen blot 45 pct. af tiden, klarer de sig ganske godt blandt prognosemagerne.

»Vi vil gerne væk fra, at vores rådgivning bygger på bedste mands bedste bud og et hav af tommelfingerregler,« siger Michael Carlsen.

Bedste strategi

..

BRANCHENYT
Læs også