Grundfos er blevet verdens største

En ny opgørelse udpeger for første gang Grundfos til verdens største pumpeproducent - målt på omsætningen.

»Vi har altid sagt, at vi er nummer to eller tre, men nu er vi nummer et. Det er udtryk for, at vi gør en masse ting rigtigt, og en af de ting er vores globalisering af salgsaktiviteterne,« siger Søren Ø. Sørensen, koncerndirektør i Grundfos. Foto: Mick Anderson Mick Anderson

Grundfos kan for første gang kan kalde sig verdens største pumpekoncern.

Pladsen øverst på salgsskamlen fremgår af nye tal fra den tyske industriorganisation VDMA, der årligt tager pulsen på markedet for pumper og pumpesystemer.

»Vi har altid sagt, at vi er nummer to eller tre, men nu er vi nummer et. Det er udtryk for, at vi gør en masse ting rigtigt, og en af de ting er vores globalisering af salgsaktiviteterne,« siger Søren Ø. Sørensen, koncerndirektør i Grundfos.

Den danske pumpekoncern har gennem flere år arbejdet ihærdigt på at øge tilstedeværelsen på markeder rundt om i verden, hvilket har ført til åbning af nye salgsselskaber.

Festen fortsætter
Alene i perioden 2004-2006 er antallet vokset med 10 pct. til 43 salgsselskaber. Men festen stopper ikke her.

Grundfos har netop meddelt, at man i jagten på en større bid af det hastigt voksende centralasiatiske marked åbner nyt salgsselskab i Kasakhstan i løbet af efteråret. Ifølge Søren Ø. Sørensen er forventningen, at åbningen vil fordoble salget i Kasakhstan de kommende to-tre år til 175-200 mio. kr.

Grundfos-direktøren lægger ikke skjul på, at koncernens konstante vokseværk indebærer en vis risiko.

»Men det skal man være villig til at acceptere. Hvis ikke vi går efter at være blandt de første på nye markeder, mister vi en mulighed. Derfor er det vigtigt, at vi hele tiden kommer ud over startbanen før konkurrenterne,« siger Søren Ø. Sørensen.

Mens den danske pumpekoncern nærmest har været flyvende de senere år, er udviklingen især en lussing til amerikanske ITT Fluid, der i årevis har været førende på pumpemarkedet.

Situationen bliver givetvis ikke bedre af, at Grundfos sidste år etablerede sin første fabrik i Mexico, der skal bruges til at skrue endnu mere op for salget på det nordamerikanske marked, som i 2006 buldrede frem med en vækst på 35 pct.

Madsens strategi
Nye salgskontorer, flere fabrikker og indtog på nye markeder sker alt sammen som led i den vækststrategi, som den tidligere koncernchef Jens Jørgen Madsen stod i spidsen for.

Den indebar at nå en omsætning på 15 mia. kr. i 2007.

Men allerede i 2006 blev målet nået med et salg på 15,4 mia. kr., hvorfor overliggeren blev hævet, så målet nu er et salg på 20 mia. kr. i 2010. Derfor vil positionen som markedsleder heller ikke få Grundfos til at ændre kurs.

»Vi er en vækstvirksomhed. Vi investerer vore penge i nye produkter, nye produktionsanlæg og nye markeder. Nu er vi nummer et, men det er ikke ensbetydende med, at vi vil være det fremover. Derfor skal vi altid være på dupperne,« siger Søren Ø. Sørensen.

Grundfos ventes at løfte sløret for den øjeblikkelige formkurve, når koncernchef Carsten Bjerg i næste måned fremlægger regnskabet for første halvår.

BRANCHENYT
Læs også