Julen er højtid for potenspiller

Salget af potenspiller stiger mærkbart i november-december, fordi mændene vil være parate til fridagene og dermed den ekstra tid til partneren. Julefrokosterne kan også spille ind.

Op til jul sker der en mærkbar stigning i salget af potenspiller, og sådan er det også i år. Foto: Amr Nabil/AP AMR NABIL

Mange mænd håber øjensynligt på en jul med andet end brok over de forkerte julegaver og familiesammenstød pga. stress.

Andre håber måske på mere end bare et fnis og et lysglimt i kopirummet.

Op til jul sker der en mærkbar stigning i salget af potenspiller, og det er ikke slået fejl i år.

Det fortæller de to største aktører på markedet, Pfizer, som har Viagra, og Eli Lilly, som sælger Cialis.

»Op til jul sker der det samme som op til sommerferien: Man skal være sammen med partneren og får mere tid til hinanden i ferien, og derfor forbereder man sig ved at købe ekstra medicin, hvis man har rejsningsproblemer,« siger kommunikationschef Robert Neimanas fra Pfizer. Han fortæller om et salg, som ligger 10-15 pct. højere i disse uger i forhold til det normale niveau.

Samme stigningstakt ser man hos Eli Lilly.

»Vi hører fra lægerne, at mændene vil have mulighed for spontan sex, når de er sammen med familien i julen,» siger Angel Perez-Agenjo, chef for Eli Lilly i Danmark.

Ingen af dem ved, om håbet om den næsten sagnomspundne sex ved firmafesterne også spiller ind.

»Det er svært at vide, om stigningen i salget også har med julefrokosterne at gøre,« siger Robert Neimanas.

Generelt er salget af potenspiller stigende i Danmark og har været det i mange år. Sidste år nåede det op på omkring 144 mio. kr. Der var godt 68.000 danske mænd, der indløste mindst én recept på potentpiller. For blot fem år siden lå det tal på godt 40.000.

»Specielt i de seneste to år har vi i Danmark set en betydelig større erkendelse af rejsningsproblemer, og mænd er ikke længere bange for at tage det op med deres læge,« forklarer Angel Perez-Agenjo.

Eli Lilly og Pfizer er de to største på markedet og slås om patienterne. Pfizer opgør sin markedsandel til omkring 60 pct. Eli Lilly siger, selskabet sidder på 42 pct. af markedet. Dertil kommer, at der også skal være plads til nogle få andre aktører.

Ifølge Lægemiddelstyrelsens officielle tal for fordelingen af patienter ved udgangen af 2006, havde Pfizer en markedsandel på 61 pct., mens Eli Lilly sad på små 40 pct.

De lyssky
Udover det formelle salg af potenspiller, som kræver en recept fra lægen, sker der et stort ulovligt salg, primært via internettet.

I sagens natur ved ingen, hvem der køber dem, men de fleste gætter på, at der blandt kunderne er en del unge mænd, som ikke vil acceptere rejsningsproblemer i forbindelse med et velvoksent alkoholindtag.

Om de også køber ekstra ind til julen og dens frokoster, er der ikke tal for.

BRANCHENYT
Læs også