Svenskere vilde med dansk mad

Salget af landbrugsvarer til landet på den anden side af Øresund stiger hastigt og er tredoblet på 10 år.

Danske oste er et af de produkter, som svenskerne er glade for. Arkivfoto Arkivfoto

Sverige er blevet et vigtigere eksportland for dansk landbrug end Japan, som traditionelt aftager mange danske fødevarer. Faktisk smelter Danmark og Sverige mere sammen i disse år, når det gælder salget af fødevarer, end nogensinde før.

Eksporttallene viser, at Sverige i 2006 var det tredjestørste marked for den danske landbrugseksport - kun overgået af Tyskland og Storbritannien. Svenskerne slog i fjor Japan, der er henvist til fjerdepladsen i den samlede eksport af fødevarer fra landbrugslandet Danmark.

I 1991 blev der afsat landbrugsvarer for 1,6 mia. kr. til Sverige. Sidste år nåede tallet 5,1 mia. kr. - en vækst på 13,5 pct. i forhold til 2005. Den helt store fremgang satte ind i 1995, da Sverige blev medlem af EU.

Handelshindringer
»Fjernelsen af toldsatser og andre handelshindringer var dengang afgørende, ligesom vi senest har set det for eksporten til nye EU-lande som bl.a. Polen, der også vokser massivt. Sverige blev med EU-optagelsen for 10 år siden et nærmarked uden handelsbegrænsninger. Den udvikling er accelereret siden,« fastslår chefkonsulent Klaus Jørgensen, Landbrugsraadet.

Han peger på, at svenske forbrugere f.eks. er meget optaget af fødevaresikkerhed, hvor dansk landbrug og fødevareindustri har en fordel.

Svinekød topper
Største varegruppe inden for fødevarer til Sverige er ubetinget svinekød, hvor værdien i 2006 nåede 1,1 mia. kr. Derefter kommer ost, fjerkræ, andre kødvarer, okse- og kalvekød samt smør. I fjor voksede eksporten af smør med 44 pct., mens ost steg med 39 pct. og oksekød 27 pct.

Der er netop i fødevaresektoren tætte bånd mellem Danmark og Sverige, som udløser øget samhandel. Flere virksomheder samarbejder på tværs af landegrænserne - eller har dannet fusioner med mejerigiganten Arla Foods som største eksempel.

Handelsstatistikken viser samtidig, at importen af fødevarer fra Sverige til Danmark vokser. Dog er der klart dansk overskud i samhandelen.

Importen nåede i fjor 1,9 mia. - ca. 300 mio. kr. mere end året før. Ost er her med helt fremme, og der vil formentlig komme endnu mere samhandel de kommende år, som kan ses i handelsstatistikkerne.

Norden som ét marked
Mejerikoncernen Arla Foods, der ejes af danske og svenske landmænd, arbejder nemlig med en strategi, der lyder på Norden som ét marked.

Derfor skrues lige nu op for salget af bl.a. svenske skæreoste i danske butikker, mens flere andre af koncernens mejerivarer går den anden vej:

»Der er gode muligheder for at udveksle velkendte produkter mellem landene. Der er både i Danmark og Sverige tradition for bestemte fødevarer, som nu også kan afsættes på det andet marked. Eksempelvis er svenske oste mere faste end danske og har hidtil ikke været så populære her i landet. Men det salg vokser nu,« siger corporate marketingdirektør Anne With Damgaard, Arla Foods.

BRANCHENYT
Læs også