Mary-effekten sælger svinekød

Stort salg af dansk svinekød i Australien giver forventninger om, at eksporten til landet bliver fordoblet i år

Australien er på vej til at blive et vigtigt eksportmarked for dansk svinekød.  Kronprinsesse Mary øger klart interessen for Danmark i landet, men samtidig har kødet fra de hjemlige svineslagterier en vigtig position på markedet i kraft af høj fødevaresikkerhed. Foto: Esben Nielsen Foto: Esben Nielsen

Australien er på vej til at blive et vigtigt eksportmarked for dansk svinekød. Slagterierne arbejder hårdt på at bevare førertrøjen i det globale kapløb om eksport af svinekød. Derfor er søgelyset også rettet mod nye markeder.


Nye tal viser, at salget af dansk svinekød til Australien blev mere end fordoblet i de første tre måneder af 2007. Afsætningen i kvartalet nåede 292 mio. kr. mod 125 mio. kr. i samme periode sidste år. Samlet var eksporten til landet "down under" på 595 mio. kr. i fjor. Hvis den nuværende afsætning fortsætter resten af året, passeres milliarden i 2007.

Kronprinsesse Mary øger klart interessen for Danmark i landet, men samtidig har kødet fra de hjemlige svineslagterier en vigtig position på markedet i kraft af høj fødevaresikkerhed.

»Faktisk var vi i gang i Australien længe før, at Mary kom til Danmark og blev kronprinsesse. Men det er klart, at opmærksomheden dernede om Danmark bestemt også gavner vores eksport,« siger Bent Claudi Lassen, formand for brancheforeningen Danske Slagterier.

Stramme krav til kvalitet
Australien er ellers et svært marked at eksportere fødevarer til, da der stilles høje veterinære krav. Danmark og Canada var dog de første to lande, som blev godkendt inden for svinekød. Siden er bl.a. USA også kommet med på listen.

»Der er ingen tvivl om, at fødevaresikkerhed samt kød i høj kvalitet spiller en afgørende rolle for vores vækst i Australien,« mener Bent Claudi Lassen.

Ud over de velkendte markeder i EU samt bl.a. Japan arbejder de danske svineslagterier, Danish Crown og Tican, på at sikre sig fodfæste andre steder i verden. Det gælder eksempelvis lande i Østeuropa - ligesom afsætningen til Kina er øget.

»Et andet, fremtidigt marked, som optager os, er Indien, hvor væksten er hastig, og hvor der med tiden kan opstå spændende muligheder,« mener Bent Claudi Lassen...

Læs også