Tuborg på vej til at overhale Carlsberg

På få år har bryggerikoncernens lillebror vokset sig stor og er nu på vej til at overhale sin storebror, selv om Tuborg reelt kun er repræsenteret i halvt så mange lande som Carlsberg.

Foto: Carlsberg Foto: Carlsberg

Tuborg sælger som aldrig før. Væksten er så voldsom, at Tuborg senest om tre år ventes at overhale hovedmærket Carlsberg som bryggeriets mest solgte øl.

I Danmark blev Carlsbergs Hof distanceret af Tuborg allerede i begyndelsen af 1980'erne, og nu er det samme på vej til at ske internationalt. I 2002 var kun 2 ud af 10 solgte øl en Tuborg, mens de otte var en Carlsberg.

Forrygende i Rusland
Udviklingen skal ses i lyset af, at Tuborg kun er repræsenteret i omkring halvt så mange lande som Carlsberg. Carlsberg sælges i 160 lande, mens Tuborg reelt kun er til stede i 85 lande.

»Vi har intet problem med, at Tuborg bliver større end Carlsberg. Det afspejler blot, at salget i Rusland, hvor Tuborg er det næststørste mærke for vores datterselskab BBH, går forrygende. Tuborg er en favorit blandt de unge mennesker i Rusland og store dele af Østeuropa,« siger adm. direktør Jørgen Buhl Rasmussen fra Carlsberg.

Carlsberg som koncern skal altså ikke skifte navn til Tuborg om nogle år?

»Nej, vi er godt tilfredse med vores nuværende navn og fryder os over, at vi har to mærkevarer, som sælger rigtigt godt,« siger Carlsberg-direktøren.

Carlsberg og fodbolden
Lige efter årtusindskiftet satsede Carlsberg hårdt på at gøre Carlsberg-mærket til det egentlige multinationale ølmærke. Det lå mere eller mindre i kortene, at Tuborg var færdig som internationalt varemærke på nær nogle få mindre lande. Men Tuborg har været umulig at slå ihjel.

Det skyldes ikke mindst udviklingen i Rusland, Østeuropa og Balkan, som er deciderede ”Tuborg-lande”, hvor Carlsberg klarer sig langt ringere end lillebroderen med det lidt frækkere og yngre image.

Da Carlsberg blev relanceret i 2001, valgte koncernen at koncentrere sine sponsoraktiviteter til kun tre sportsgrene, hvor især fodbold forsat fylder meget. Carlsberg er en af hovedsponsorerne ved næste års EM i fodbold i Schweiz/Østrig. De to øvrige sportsgrene er golf og skisport.

Tuborg og musikken
Mens Carlsberg er kendt som en fodbold-øl, er Tuborg forbundet med hovedsageligt ung musik, fest og farver. På hovedkontoret ved Valby-bakke bliver ledelsen lidt mopset, når folk omtaler Carlsberg som en ”morfar-øl”.

Men det er et lidt mere modent publikum, der køber Carlsberg, mens de unge drikker Tuborg.

Den store succes med Tuborg i det østlige Europa har givet bryggeriet blod på tanden. Derfor er Tuborg også langsomt på vej til Asiens unge, der stort set ikke kender Tuborg, selv om den for nylig blev lanceret i Singapore og et par andre lande i regionen. Hvert år er det planen at udbrede Tuborg til to eller tre nye lande.

BRANCHENYT
Læs også