Strøm til foræringspris

Få husstande har benyttet liberaliseringen af el-markedet til at skifte leverandør. Der har været for få penge at spare, mener et nordjysk selskab, som nu giver kunder gratis el i to år.

Nrgi har sammen med Energi Danmark udviklet produktet Pulje-El, som 6.000 husstande har tilmeldt sig. Foto: Colourbox Foto: Colourbox

I mere end fire år har danske forbrugere frit kunnet vælge el-leverandør, men interessen har været yderst beskeden.

Kun ca. 1 pct. af landets husstande og mindre virksomheder skifter årligt el-leverandør. Siden liberaliseringen af markedet i 2003 har 167.000 af godt tre mio. kunder valgt ny leverandør.

»El er ikke særlig sexet, det må vi se i øjnene,« erkender Søren Bjerg Pedersen, privatkundeansvarlig i Nordjysk Elhandel.

Men det nordjyske elhandelsselskab forsøger nu at sparke gang i interessen.

I erkendelse af, at der skal mere end et par hundrede kroner i mulig årlig besparelse til at kapre kunder, har selskabet udviklet et produkt, GevinstEl, som betyder, at kunderne får gratis el i to år, hvis elprisen i en periode forbliver inden for et fastsat spænd.

Det har prisen gjort, hvorfor 2.100 kunder i juni får brev om, at de næste to års el-forbrug er gratis.

»Det er et produkt, hvor man ikke bare sparer en flaske halvdårlig rødvin om året. Man kan spare en del med GevinstEl,« siger Søren Bjerg Pedersen.

Holder elprisen sig ikke inden for prisspændet, skal kunderne betale ca. 10 pct. mere for deres strøm end med en fastprisaftale.

Selv om de mange kunder nu får gratis el i to år, skal de stadig betale for deres forbrug. En stor del af den samlede elregning er nemlig ikke betaling for strømmen, men for afgifter af forskellig slags.

I runde tal koster en kilowatttime (kwh) strøm 1,50 kr., hvoraf 40 øre er betaling for selve strømmen.

Stor besparelse
»En husstand med et normalt elforbrug kan spare ca. 2.400 kr. om året med GevinstEl. Det tror vi er et niveau, hvor vi kan få kunder til at flytte. Men det er svært at overbevise folk om, at det kan betale sig at skifte leverandør,« siger Søren Bjerg Pedersen.

GevinstEl er kun et af mange nye produkter, som selskaberne har udviklet de senere år.

Nrgi har sammen med Energi Danmark udviklet produktet Pulje-El, som 6.000 husstande har tilmeldt sig.

Strømmen bliver indkøbt, når selskabet vurderer, at prisen er lav. I år har det givet en besparelse på fem øre pr. kwh. Det svarer til ca. 275 kr. i årlig besparelse for en gennemsnitlig husstand.

Ifølge Dong Energy er der en stigende opmærksomhed blandt forbrugere om, at der er kommet nye muligheder på el-markedet.

»Interessen går meget på, hvordan man kan spare. Mange går mere op i, hvordan de undgår overflødigt el-forbrug, end om det kan betale sig at skifte produkt eller leverandør,« siger Willy Bergstrøm, markedschef i Dong Energy.

Ifølge Dong Energy er der ofte flere penge at spare ved at skære ned på unødvendigt forbrug - f.eks. apparater stående på stand by - end ved at skifte leverandør.

BRANCHENYT
Læs også