Alle vil have en Arne Jacobsen

Danske designmøbler har aldrig solgt så godt som nu, og det er ikke kun i Danmark, men i hele verden. Nu vil rige russere også høre eventyret om ”Ægget”, ”Svanen” og alle de andre, der med tiden blev tidløse designs.

Foto: Piotr & Co. Piotr & Co.

Der var engang et ”Æg” og en ”Svane”. De blev designet af en kendt dansk arkitekt, der havde fået til opgave at designe møbler til et fint nyt hotel, der blev bygget i staden. På hotellet nikkede folk anerkendende af de nye møbler, men købe dem selv ville de ikke. Der skulle gå flere år, før de begyndte at holde af de nye møbler med de runde former. Først i 1960'erne så befolkningen den sande skønhed i ”Ægget” og ”Svanen”, og siden er møblerne blevet elsket af hele landet og resten af verden.

Historien om ”Ægget” og ”Svanen” kender mange.

Især dem, der har bare lidt forstand på design, kan sagtens nikke genkendende til navnene på Arne Jacobsens populære klassikere. Møblerne har omkring 50 år på bagen, men alligevel er der aldrig solgt så mange som i dag.

»Danskerne efterspørger i dag mere end et møbel. De søger en oplevelse, og så skal møblet ikke bare være funktionelt, men også fungere som et smukt kunstværk i hjemmet,« oplyser pr-manager i Fritz Hansen Jan Helleskov og forklarer, at folk i stigende grad er blevet mere interesserede i design og gennem det vil promovere deres egen stil.

»Engang skulle man gå i alle de rigtige mærker for at være noget. Sådan er det ikke længere. Nu kan man godt gå med en dyr taske iført et par billige jeans, og det fænomen er også kommet til møbelbranchen. Danskere i dag kan godt bruge over 60.000 kr. på ”Ægget” og så sætte det sammen med billige møbler fra Sverige eller fra det lokale loppemarked.«

Kvalitet i top

..

Læs også