Kampen om kunderne

I dag er første klasse ikke, hvad den har været.

Foto: Colourbox Foto: Colourbox

Kunderne er færre, men til gengæld er de rigere. Det har skærpet konkurrencen , og samtidig skal flyselskaberne ikke længere kun kæmpe mod hinanden, men også mod en ny trend: Privatflyet.

I kampen om kunderne har mange derfor valgt at stige af ræset, men hos de godt 30 selskaber, der er blevet tilbage, er første klasse blevet opgraderet betydeligt. Det er blevet langt bedre, mere luksuriøst, finere og mere fleksibelt.

Kravet er rendyrket forkælelse. 10-retters menuer, massagestole, specialdesignede pyjamasser og deciderede senge er nogle af de nye tilbud, selskaberne kommer med. Dertil lægges limousine- og helikopterservice til lufthavnen, mens check-in klares fra en terminal, kun tilegnet selskabernes fineste kunder.

Et must er efterhånden også en specieldesignet lounge, der tilbyder alt fra champagne til spabehandlinger og kontormuligheder. Senest har British Airways lanceret et samarbejde med den internationale spa-virksomhed Elemis, som tilbyder behandlinger til velhavende passagerer inden den videre flyrejse fra Heathrow-lufthavnen i London. Også Lufthansa tilbyder spa i sin terminal i Frankfurt, der udelukkende er for første klasses passagerer. Det tyske luftfartsselskab åbnede terminalen i december 2004, og det lader til at være en god investering. Siden åbningen er salget af billetter til første klasse således steget med 40 pct. Lufthansa har siden åbnet en første klasses lounge i lufthavnen i München, og flere lignende tiltag er planlagt.

Læs også