Der er parfumekrig i luften

Udenlandske kæder vil ind på det danske marked. Esthetique bliver landsdækkende, og tysk koncern vil have flere butikker.

Flere udenlandsk ejede parfumekæder vil have en større bid af det danske marked. Målet er at kapre kunder fra mægtige Matas og fra stormagasinerne, og midlet er mange flere butikker i de større danske byer.

Mest aggressiv er kæden Esthetique, der har indgået et samarbejde med BeautyZone med 11 butikker. De to kæder lægges sammen under navnet Esthetique og bliver dermed landsdækkende.

Vil op på 30 butikker
Men ambitionerne rækker videre. Målet er at nå op 30 butikker i løbet af kort tid, og kæden frier åbenlyst til selvstændige parfumebutikker, der inviteres til at blive en del af konceptet.

»Det er en stor styrke at være landsdækkende, fordi vi kan sætte tryk på markedsføringen og står stærkere, når vi køber ind,« siger Helle Steen Zibrandtsen, adm. direktør for Esthetique.

Kæden åbnede den første butik i Danmark i 2001, og det har været en lang og sej proces at etablere sig på et marked, hvor Matas og stormagasinerne sidder på langt den største del af parfumesalget.

Esthetique ejes af den norske koncern Validus, der har 75 butikker i Norge med en omsætning på mere end 600 mio. kr.

Så stor bliver kæden ikke i Danmark, hvor Matas sidder tungt på markedet med næsten 300 butikker. Omkring to tredjedele af parfumeduftene sælges i Matas' butikker, der ligger spredt over hele landet.

Esthetique staser på gode placeringer, primært i butikscentre.

Kæden er overbevist om, at der er plads til en ren parfumekæde, der udelukkende sælger mærkevarer i den dyre ende af skalaen.

»Vores mål er at få 8-10 pct. af markedet,« siger Helle Steen Zibrandtsen.

Douglas vil vokse
Også den tyskejede parfumegigant Douglas vil være større i Danmark. Kæden etablerede sig med en butik, da butikscentret Fields i Ørestad åbnede, og siden har kæden fået fem butikker herhjemme.

»I den nærmeste fremtid venter vi at nå op på 10-15 forretninger. Vi sælger luksus, yder høj service og pakker varerne pænt ind. Det kan kunderne godt lide,« siger Marianne Lohr, der er salgschef for Douglas i Danmark.

Hun tilføjer, at kæden går efter de bedste beliggenheder og ønsker en strøgbutik i København.

Douglas har både økonomi og erfaring til en yderligere satsning. Med 1.000 butikker er parfumekæden Europas største.

Kæden forhandler en række egne mærker ligesom Matas, der er kendt for de stribede produkter.

Læs også