Profil-optikere siger ja til salg

Et flertal af butiksindehaverne i Profil Optik har sagt ja til et tilbud om at sælge kæden. Prisen er over en mia. kr.

Optikerbranchen kommer i stigende grad på udenlandske hænder. Foto: Henrik Kastenskov Foto: Henrik Kastenskov

Et klart flertal af de i alt 123 butikker i kæden Profil Optik har sagt ja tak til, at kæden bliver købt af to udenlandske bydere.

Ifølge Morgenavisen Jyllands-Postens oplysninger vil prisen for landets største privatejede kæde være på over en mia. kr.

I dag bliver det offentliggjort, både hvor stor tilslutningen er blandt butiksejerne og den præcise salgssum.

En kilde fortæller, at køberne er et partnerskab mellem en europæisk kapitalfond og en europæisk industriaktør.

Hvis de overtager hele kæden, får de en markedsandel på godt 25 pct. og er dermed markedets næststørste spiller. Den største er Synoptik.

Længere proces
Profil Optik har været sat til salg i månedsvis, og allerede i februar stod en række købere klar med interesse. Nogle faldt fra, fordi der var for stor forskel mellem, hvad optikerne mente, deres butikker var værd, og hvad køber var villig til at give.

Sidste søndag blev optikerne så orienteret om, hvem der havde vundet budrunden, og hvad buddet lød på. I de sidste 10 dage har de overvejet, og de fleste kunne i går inden fristen ved middagstid melde positivt tilbage - de vil gerne sælge.

Profil Optiks ledelse vil ikke kommentere sagen, før tilbuddet bliver offentliggjort i dag.

Overtagelsen vil blot være den seneste i en række opkøb i optikerbranchen, som nu for en stor del er domineret af udenlandske ejere.

Synoptik hører under europæiske Pearle Europa. Louis Nielsen er blevet købt af britiske Specsavers. Og nu kommer Profil Optik også under udenlandsk ejerskab.

Specsavers har allerede annonceret, at man vil fordoble antallet af lavprisbutikker til 70 i de næste par år.

Men formanden for Danmarks Optikerforening, Per Michael Larsen, tror ikke, de udenlandske ejere generelt vil føre til hverken en øget konkurrence på prisen i forhold til markedet nu eller flere butikker.

»Vi kan se i landene omkring os, at man snarere end pris konkurrerer på service og rådgivning, og det koster jo penge. Jeg tror heller ikke, det vil betyde markant flere optikerbutikker herhjemme, for Danmark har i forvejen en stor dækning sammenlignet med udlandet,« siger Per Michael Larsen, som har en Thiele-butik.

Han understreger, at han ikke har konkret viden om overtagelsen af Profil Optik.

Han byder de nye ejere velkomne, men er ikke sikker på, at det bliver til kundernes fordel, at kæderne bliver samlet under store ejere.

»At flere kæder ender på udenlandske hænder vil betyde en ensretning af butikkerne, fordi de i større omfang skal føre det samme sortiment. Det gælder både, hvis det er en kapitalfond, som køber, og hvis det er en industriel køber, for de har som regel selv produkter, de gerne vil have, at butikkerne fører,« siger Per Michael Larsen, formand for Danmarks Optikerforening.

BRANCHENYT
Læs også