Irma rykker ind i Jylland

Inden et år åbner den første Irma i Århus, og flere butikker er på vej. Satsningen mod vest skærper konkurrencen med Dansk Supermarked, der vil etablere en ny kæde, Føtex Food.

Foto: Mikkel Khan Tariq Foto: Mikkel Khan Tariq

Irma rykker ind i Jylland.

Butikskæden med det solide fodfæste på Sjælland vil erobre kunder i den vestlige del af Danmark.

Den første butik åbner i Århus, og Odense bliver sandsynligvis den næste by, som bliver hjemsted for en Irma butik.

»Om senest et år er der åbnet en Irma-butik i Jylland. Vi forhandler i øjeblikket om en attraktiv placering i Århus, og en aftale er tæt på,« fastslår Per Bank, der er koncernchef i Coop Danmark.

Irma har de seneste år udviklet sig til at blive den butikskæde i Coop Danmark, som har den bedste indtjening.

Nye udfordringer
Irma satser på varer af høj kvalitet, og forretningen har et stort salg af økologiske produkter. Kæden havde sidste år et resultat før skat på 74 mio. kr. efter en omsætning på to mia. kr.

»Indtjeningen i Irma er nu kommet op på et niveau, så kæden er klar til nye udfordringer,« konstaterer Per Bank.

Irma har 73 butikker på Sjælland, hvor kæden er vokset markant. Målet er 100 butikker øst for Storebælt, og hidtil har Irma koncentreret sig om København og de større sjællandske byer. En halv snes ny Irma-forretninger er på vej, så målet er i sigte. Derfor er på tide at se mod vest.

»Beslutningen om at gå ind i Jylland er en vigtig milepæl i Irmas historie. Vi har et stærkt varemærke, og kendskabet til Irma i Vestdanmark er høj. Derfor er jeg overbevist om, at der er et godt potentiale for Irma uden for Sjælland,« siger Alfred Josefsen, der er adm. direktør for Irma. Med beslutningen om at eksportere Irma er der lagt op til skærpet kamp om kunderne med Dansk Supermarked, der er den anden store aktør i dansk dagligvarehandel. Dansk Supermarked offentliggjorde for et par måneder siden, at koncernen i løbet af en årrække vil åbne op mod et halvt hundrede Føtex Food butikker i Danmark.

Den nye butikstype, der lanceres i 2009, vil satse på fødevarer med kvalitet, og kæden ses som en direkte konkurrent til Irma.

Føtex Food skal være landsdækkende, og der ventes en del butikker i det nordsjællandske område, hvor Føtex ikke har samme markedsandel som i det øvrige Danmark.

»Vi forventer, at Føtex Food vil gå efter Irmas kunder. Nu vil konkurrencen ske på både udebane og på hjemmebane, og det vil holde os oppe på dupperne,« konstaterer Alfred Josefsen.

Århus har hele tiden haft første prioritet for Irma, fordi det er en by med moderne forbrugere, der har den største lighed med Irmas kernekunder i Storkøbenhavn. Selvom Irma haft nogle succesrige år er Alfred Josefsen forberedt på, at det vil tage tid at blive lige så populær hos jyder og fynboer.

»Smag og behag er forskellig i landsdelene, og det vil vi indrette os efter. Vi tester Irma i Århus, og hvis det går godt, så vil andre byer følge efter,« siger Alfred Josefsen.

Han tilføjer, at den nye butik i Århus vil blive ledet af erfarne Irmachefer for at sikre, at den særlige virksomhedskultur flytter med.

BRANCHENYT
Læs også