Ny mand - ny åbenhed

De, der har sukket efter flere røgsignaler fra landets største virksomhed, kan se frem til en ny og mere åben kommunikationsstil.

»Èt er, hvad vi godt kunne tænke os af informationer fra Esplanaden, noget andet er, hvad vi realistisk set kan forvente.«

Citatet stammer fra en af landets såkaldte ”Mærskologer” - de aktieanalytikere, som hver dag søger at tolke og fordøje de kortfattede og ofte ukommenterede meddelelser, som landets største virksomhed lader slippe ud i offentligheden.

Hvor de fleste andre virksomheder for længst har indset, at tale er guld, har både topledelse og kommunikationsfolkene i A. P. Møller - Mærsk i mange år praktiseret den stik modsatte informationsstrategi. Men skal man tro ledelseseksperter, analytikere og hovedpersonen Nils Smedegaard Andersen selv, er der imidlertid nu lagt op til et mere åbent og kommunikerende Mærsk med en ny mand på broen.

»Det er klart, at du over de kommende år vil se en kommunikationsmæssig åbning. Det, tror jeg, er en naturlig udvikling og noget, som alle i A. P. Møller er fuldt indstillet på. Virksomheden har jo allerede taget væsentlig skridt i den retning,« siger Nils Smedegaard Andersen selv.

Effektiv kommunikator
Valget af Smedegaard er da heller ikke truffet alene på grund af hans gode resultater i Carlsberg, men også fordi den af statur lidt undseelige topchef kan kommunikere åbnet og effektivt med omverdenen. Det vurderer blandt andre professor Anders Drejer fra Handelshøjskolen, Aarhus Universitet.

»Smedegaard har et fint forhold til sin nye formand. Desuden er han fri for at være en del af historien i samme grad som forgængeren, Jess Søderberg. Det vil give Smedegaard et større spillerum, i hvert fald i begyndelsen. Både i forholdet til medierne, men givetvis også på områder hvor A. P. Møller - Mærsk er under forandring. Bl.a. i forhold til ledelsens sammensætning, værdierne og organisationens struktur,« siger Anders Drejer.

En stor del af Smedegaards topledermission bliver at forny og åbne koncernen mod omverdenen - og omvendt sige farvel til en del af den mystik og ophøjethed, som virksomheden via sin kontrollerede kontakt med omverdenen har skabt omkring sig.

»I en virkelighed under konstant og hastig forandring giver dele af Mærsk-ånden ikke længere forretningsmæssig mening,« fastslår aktieanalytiker Stephen Rammer fra Alm. Brand Henton

BRANCHENYT
Læs også