Ingen lynkur i Mærsk

Det skorter ikke på udfordringer for A.P. Møller - Mærsks nytiltrådte koncernchef, Nils Smedegaard Andersen. De færreste iagttagere venter dog nogen lynkur.

Foto: Ole Lind Foto: Ole Lind

Vagtskiftet i toppen af A. P. Møller - Mærsk vil udadtil fremstå som evolution mere end revolution.

Det fastslår en række af de godt 20 aktieanalytikere, som dagligt følger A. P. Møller - Mærsks gøren og laden. De fleste af dem har relativt beskedne forventninger til hurtige tegn på, at Mærsks koncernchef fra i dag af hedder Smedegaard og ikke Søderberg.

Der er ellers nok af udfordringer for den nye chef, fastslår blandt andre investeringsbanken Dresdner Kleinworts mangeårige Mærsk-analytiker, Mark McVicar.

»Er selskabets struktur skruet rigtigt sammen? Skal man fortsat drive olieselskab, tank-, forsynings- og containerrederi, industri- og detailforretning plus 20 pct. af Danske Bank? Putter man pengene i de rigtige forretningsområder, som også tjener penge? Der er nok af store, strategiske beslutninger at tage fat på for Mr. Smedegaard,« påpeger Mark McVicar.

Stor forretning
Selv føler den nye førstemand sig ikke under voldsomt pres for at levere hurtige resultater. I et tv-interview for få dage siden sagde han blandt andet:

»Man skal hurtigt være i stand til at støtte de udviklinger, man synes er positive - og selvfølgelig også sætte ind de steder, hvor der er behov for ændringer. Og det er jeg indstillet på, at jeg ikke har årevis til at gøre.«

Men med deres kendskab til A. P. Møller - Mærsk og Nils Smedegaard har de færreste analytikere dog sat næsen op efter nogen stor, forkromet strategi for, hvor Mærsk-skuden skal hen fremover. Og da slet ikke i løbet af Smedegaards første 100 dage - som en nytiltrådt Ditlev Engel præsterede i Vestas.

For selv om Nils Smedegaard Andersen har et godt kendskab til koncernen fra sine to år i dens bestyrelse, er det en meget stor forretning, som han nu skal ud i alle kroge af, påpeger blandt andre Alm. Brand Hentons Mærsk-analytiker, Stephen Rammer.

»Smedegaard vil ganske givet komme en udmelding. Men realistisk set kommer den ikke hurtigt og vil heller ikke give svar på de meget store og langsigtede strategiske spørgsmål om vækstmål, investeringsrammer, frasalg og tilkøb, vi alle går og sukker efter,« siger Rammer.

Samtidig er Mærsks hovedforretninger - containerrederiet, olien og havneselskabet APM Terminals - i meget høj grad påvirket af eksterne forhold. Forhold, som samtidig gør, at effekten af konkrete (investerings)beslutninger ofte først ses på bundlinjen med fem-ti års forsinkelse. Derfor vil Smedegaards første mange år på topposten være påvirket af valg, truffet i Mærsk-toppen før hans tid, vurderer Sydbanks senior- og Mærsk-analytiker, Jacob Pedersen:

»Det gør bestemt ikke Smedegaards største udfordring, nemlig at træffe de rette valg og skabe tilliden omkring dem både internt og i forhold til omverdenen, mindre. Men det levner langt mindre plads til topchefbeslutninger, der hurtigt kan skabe store forandringer og resultater,« fastslår analytikeren.

Maersk Line
Alle eksterne kilder med kendskab til den nye mand i Mærsk venter sig dog, at han udstikker retningen for problembarnet Maersk Line, som i nu to år har trukket negative overskrifter i medierne, og for havneaktiviteterne og olieforretningen.

Men ingen regner med meget bombastiske strategiudmeldinger.

Nils Smedegaard Andersen har i Carlsberg bevist, at han er en mand, der foretrækker at levere varen, før han spiller ud.

Læs også