Dash-producent angriber SAS

Da SAS-mekanikere udskiftede en reservedel på det Dash 8-fly, som senere havarerede, byttede de rundt på to tilslutnings-studser. Det kan give SAS problemer med at få en krævet erstatning på halv mia. kr.

Foto: Jens Panduro Foto: Jens Panduro

SAS-koncernens direkte angreb på flyproducenten Bombardier kan give økonomisk bagslag for selskabet og SAS-aktionærerne.


Efter tre havarier har koncernchef Mats Jansson meget direkte erklæret sin mistillid til selskabets Dash 8 Q400-fly og for altid udstødt dem af SAS-flåden.

Den offentlige mistillid har Bombardier været meget forundret over, og Bombardier har nu iværksat en medieoffensiv, hvor man bruger havarikommissionens seneste redegørelse i et indirekte angreb mod SAS.

Det sker på et tidspunkt, da topcheferne i de to selskaber diskuterer en erstatning på mellem en halv og en hel mia. svenske kr. til SAS. Samtidig er begge selskabers aktiekurser følsomme overfor hvem, der får ansvaret for det seneste havari. Siden det første havari den 9. september er SAS' aktiekurs faldet med mere end 15 pct.

Landingshjul blokerede
Havarikommissionens tredje foreløbige rapport viser, at en SAS-mekaniker i forbindelse med udskiftning af en reservedel byttede rundt på to tilslutningsstudser. Derved kunne en løbsk gummiring flyde rundt i flyets hydrauliske system og blokere landingshjulet, så det ikke kunne sænkes.

»De seneste opdagelser støtter klart Bombardiers udsagn om, at Q400 er et sikkert og stabilt fly,« siger Steven Ridolfi, chef for Bombardiers afdeling for regionalfly, i en pressemeddelelse.

Den opfattelse bliver støttet af analytiker Jacques Kavafier hos den canadiske investeringsbank Research Capital Coorporation.

»Da disse begivenheder udelukkende optræder hos SAS, mener vi, at det skyldes problemer med SAS' procedurer for vedligeholdelse. Hvad jeg læser, bekræfter dette,« siger han efter at have læst havarikommissionens redegørelse.

Hos SAS ønsker kommunikationschef Bertil Ternert ikke at kommentere havarikommissionens redegørelse. Men han har noteret sig Bombardiers udtalelse.

Aktive Bombardier
»Man kan vel konstatere, at Bombardier er meget aktiv på kommunikationsfronten netop nu,« siger han.

Bombardier lægger med sine udtalelser reelt ansvaret for det seneste havari på SAS.

Havariet fandt sted som følge af, at SAS-mekanikere udskiftede en reservedel. Men spørgsmålet er, om SAS fulgte de meget præcise og detaljerede instruktioner i forbindelse med udskiftningen af reservedelen - eller om SAS begik fejl.

SAS-mekanikerne tog nemlig en reservedel, der var beregnet til brug ved næsehjulet, og konfigurerede det anderledes, så det kunne bruges ved højre landingshjul.

»Der er en række ting, vi kigger på, og det er klart, at det spørgsmål har en vis interesse,« siger Torkil Eriksen, chef for Statens Havarikommission...

BRANCHENYT
Læs også