SAS fik ikke godkendelse til at udskifte reservedel

SAS' egen skyld at et Dash 8 Q400-fly i oktober måtte nødlande i Kastrup. Flymekanikere brugte reservedel beregnet til næsehjulet til højre landingsstel.

Foto: Casper Dalhoff. Foto: Casper Dalhoff

SAS handlede helt på egen hånd og i strid med godkendt procedure fra den canadiske flyfabrikant Bombardier, da SAS mekanikere 22. oktober udskiftede en reservedel i højre landingsstel på det Dash 8 Q400-fly, der fem dage senere nødlandede i Københavns Lufthavn i Kastrup. Det skriver Politiken.

Under udskiftningen ændrede værkstedet reservedelen, og det førte til, at en glemt pakning i landingsstellet under landing i Kastrup 27. oktober vandrede mod en hydraulisk arm, som den blokerede, så højre landingsstel ikke kunne slås ud. Flyet måtte med 44 passagerer om bord foretage en dramatisk nødlanding...

BRANCHENYT
Læs også