Mayday, mayday, mayday!

Verdens største containerrederi, Maersk Line, er i en dyb krise, som i løbet af de sidste tre år har kostet rederiet 16 mia. kr. Problemerne for A.P. Møller - Mærsks containerforretning er så massive, at topchef Eivind Kolding med en af de mest gennemgribende organisatoriske ændringer i nyere tid har udstukket en ny kurs for det kriseramte rederi.

Foto: Mærsk

Problemerne i A.P. Møller - Mærsks containerafdeling har skåret et tocifret milliardbeløb af den potentielle indtjening i Maersk Line igennem de seneste tre år.

I en intern redegørelse i forbindelse med lanceringen af en ny strategi, der skal vende udviklingen for hårdt pressede Maersk Line, konkluderer containerafdelingens øverste chef skibsreder Eivind Kolding, at med de samme omkostninger, den samme udnyttelse og de samme fragttyper som den Singapore baserede konkurrent APL, ville Mærsk have tjent 5,2 mia. dollar i stedet for de 2,0 mia. dollar, som blev det faktiske resultat...

Læs også