Netmedier udnytter hul i lovgivningen

Sociale netværksmedier som Facebook og LinkedIn vokser med lynets hast, men hverken dansk eller europæisk lov er gearet til at beskytte brugerne.

Foto: AP/Paul Sakuma Foto: AP/Paul Sakuma

Mark Zuckerberg blev årets mand i skysovs i den internationale medieverden. Den 23-årige grundlægger af det sociale netværk Facebook kunne i 2007 vælge og vrage mellem milliardtilbuddene og solgte i oktober et lille hjørne af sit netværksmedie, der i dag har over 40 mio. registrerede brugere, til Microsoft for 1,3 mia. kr.

Den mest dramatiske udvikling på det globale mediemarked sidste år var den fænomenale vækst i de sociale fællesskaber, og blandt disse nye netværksmedier blev Facebook den absolutte star performer.

Da Morgenavisen Jyllands-Posten i juli omtalte Facebook, havde netværket ca. 9.000 danske brugere. Kort før nytår havde den danske del af netværket rundet en kvart million registrerede brugere.

Men de seneste par måneder er det ikke så meget Facebooks kolossale vækst som tjenestens forhold til dataanvendelse og datasikkerhed, medierne for alvor har fokuseret på.

For på Facebook kan man finde mange interessante oplysninger om en given bruger - for eksempel hendes cv, en kortlægning af hendes bekendtskabskreds, feriebilleder, private beskeder med meget mere.

Det er potentielt en guldgrube for annoncører, som ved hjælp af såkaldt målrettet marketing kan skræddersy deres budskab til den enkelte bruger.

Men med denne mulighed følger også risikoen for misbrug af persondata og anvendelse af hårdhændede markedsføringsmetoder.

Og det værste af det hele er, at der ikke er ret meget, myndighederne umiddelbart kan stille op. For mens danske netværk som Arto.dk, der ejes af Freeway-gruppen, skal underkaste sig de gældende, nationale regler, er situationen langt mere tvetydig, når det drejer sig om de internationale fællesskaber på nettet, påpeger Christian Peytz, formand for Foreningen af Danske Internet Medier.

»De danske udbydere vil være reguleret af den danske lovgivning, men hvad gælder for en udbyder som Facebook? Hvis de begynder at samkøre brugerdata og brugergenkendelse på tværs, ved de alt om os.«..

Hvis du allerede har adgang
BRANCHENYT
Læs også